Monday, May 18, 2009

Laporan Wacana Wadi Ilmu Bangi; One Malaysia, Memartarabatkan Negara?


Pada 17 Mei 2009 (Ahad) yang lalu telah diadakan satu program wacana berbentuk santai yang diadakan di Taman Tasik Cempaka Bandar Baru Bangi, Selangor. Program yang merupakan anjuran bersama Jaringan Siswazah Malaysia (JASA), Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi, MPP Zon 23 MPKJ dan NGO-NGO & Surau-Surau Bandar Baru Bangi ini membariskan panelis-panelis yang tidak asing lagi iaitu YB Khalid Samad (MP Shah Alam), YB Sivarasa Rasiah (MP Subang), Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (Universiti Malaya) dan Fadhlur Rahimi Ahmad Bustami daripada Jaringan Siswazah Malaysia (JASA) sebagai moderator.

Walaupun wacana ini dimulakan sedikit lewat kerana berlaku beberapa masalah teknikal, namun ia tidak merencatkan perjalanan majlis. Pada jam 9.00 pagi setelah saudara Fadhli (JASA) memberikan kata-kata aluan, Dr Tajul Ariffin Noordin selaku Ahli Majlis MPP Zon 23 MPKJ merangkap Pengerusi Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi tampil memberikan ucapan dan seterusnya diikuti ucapan perasmian oleh ADUN Bangi, YB Dr Shafie Abu Bakar.


Wacana ini dimulakan pada 9.30 pagi dengan pusingan pertama dimulakan oleh Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, diikuti YB Sivarasa Rasiah dan YB Khalid Samad. Berikut adalah beberapa perkara penting perbincangan yang sempat dicatitkan;


Pusingan Pertama

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah

1. European Union (EU) – projek negara bangsa Eropah yang bergabung di bawah satu pakatan dan ia bukan sekadar satu slogan semata-mata.
2. Hampir 70% pendapatan rakyat Malaysia adalah di bawah RM4000.
3. Di Malaysia yang wujud bukan lagi perbezaan kaum tapi perbezaan agihan kek pendapatan/ekonomi.
4. One Malaysia sepatutnya paling tidak dapat menyelesaikan sedikit masalah kaum pekerja yang > 70% di Malaysia.
5. Mengikut kajian beliau, pilihan raya Bukit Selambau adalah manifestasi kebangkitan kaum pekerja yang menunjukkan protes terhadap kerajaan.
7. One Malaysia adalah terbuka kepada dialog dan kritikan kerana ianya tiada hitam putih. Ini berbeza dengan Wawasan 2020 dan Islam Hadhari yang lengkap dengan perincian dan program.


YB Sivarasa Rasiah

1. Kita boleh mencipta pelbagai slogan. Kita pun ada slogan; Pakatan Rakyat, Politik Baru dan lain-lain namun akhirnya rakyat yang akan menilai dan menghakimi.
2. Perbincangan One Malaysia harus melampaui batasan bangsa.
3. One Malaysia seolah diperlihatkan bahawa rakyat Malaysia adalah seumpama satu keluarga namun ironinya di dalam kursus-kursus BTN isu perkauman dan rasisme masih dijadikan agenda utama.
4. Presiden MCA bangkitkan isu biasiswa di mana pelajar-pelajar lepasan SPM yang mendapat keputusan cemerlang dari golongan miskin gagal mendapatkan biasiswa.
5. Beliau juga bersetuju bahawa isu sekarang di Malaysia bukan lagi perkauman tetapi adalah pengagihan ekonomi yang tidak seimbang.


YB Khalid Samad

1. Geniuses have something to say but someone has to say something
2. UMNO Barisan Nasional (UBN) masih lagi memainkan isu perkauman menatijahkan sokongan kepada mereka semakin merosot.
3.Bagaimana UBN mahu menyatukan seluruh Malaysia sedangkan di Perak merekalah yang menjadi dalang pemecah-belah masyarakat.
4. Untuk memartabatkan negara, hak rakyat perlu terlebih dahulu dimartabatkan dan dihormati.
5. Pemartabatan negara bukan sekadar melalui cogankata namun dilihat dari segi pengisian.
6. UBN menekankan tentang Pencapaian Diutamakan namun mereka menggelapkan pencapaian dan kejayaan Pakatan Rakyat di Selangor.
7. Minda rakyat masih lagi dipasak dengan feudalisme i.e tidak boleh mengkritik pemimpin, jangan derhaka raja dan banyak lagi.
8. Penyatuan rakyat hanya akan berlaku apabila rakyat dibebaskan daripada halangan-halangan pemikiran dan feudalisme. Pembebasan daripada feudalisme menyebabkan masyarakat barat menjadi maju seperti hari ini.
9. Beliau juga menekankan bahawa di dalam Islam soal keadilan adalah sangat penting dan beliau juga bersetuju salah satu konsep keadilan yang signifikan adalah keadilan ekonomi selain keadilan sosial, politik dan sebagainya.

Sesi Soal Jawab

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah

1. Kek ekonomi – Jika manusia diberi satu diberi satu bukit emas maka nak satu bukit lagi. Ketamakan manusia tiada batasan
2. Apabila diumumkan 1 Malaysia sekarang seolah kita mengisytiharkan bahawa selama 50 tahun dahulu kita gagal bersatu dan berpecah-belah.
3. Ketirisan dan salah tadbir ekonomi yang cukup teruk berlaku di Malaysia hari ini di mana 7% sahaja diurus dengan telus manakala baki 93% sebaliknya.
4. Kita sebenarnya telah bersatu cuma kita sering dibeza-bezakan melalui perkataan ‘bangsa’.
5. Mengapa Melayu hanya dapat menguasai 19% kek ekonomi ? Ini adalah kerana kek ekonomi tersebut dibolot oleh golongan elit melayu tertentu dan tidak dibahagi-bahagikan secara adil.
6. Kewujudan Mat Rempit adalah kerana berlakunya ketidak adilan ekonomi dan sosial. Menurut statistik daripada 250 000 orang jumlah Mat Rempit hanya 3000 orang berada di Lembah Klang. Selebihnya berada di kampung-kampung dan felda-felda.


YB Sivarasa Rasiah

1. Sekolah Kebangsaan mesti bersifat inklusif untuk membuatkan semua pihak berasa selesa.
2. Sekolah Kebangsaan tidak menyediakan medium untuk mempelajari Bahasa Tamil, Bahasa Mandarin, agama Buddha, Kristian, Hindu menyebabkan kaum-kaum lain tidak berminat.

YB Khalid Samad

1. UBN menaikkan harga minyak, barangan untuk menekan rakyat dan menyebabkan marhaen hanya sibuk mencari nafkah sara hidup keluarga. Ini menjadikan mereka tidak peka dengan isu-isu semasa dan tiada masa untuk menyemak tindakan dan mengkritik kerajaan.
2. Kita hanya halang orang isytihar murtad namun jika murtad senyap-senyap tiada apa-apa tindakan.
3. Tiada program untuk memulihkan kembali keyakinan terhadap orang-orang Islam yang telah hilang keyakinan dengan Islam seperti motivasi, kursus dan sebagainya.

Pada jam 11.00 pagi wacana ini berakhir dengan penyampaian cenderamata kepada ahli-ahli panel oleh Dr Tajul Ariffin Noordin. Selepas itu, hadirin yang berjumlah lebih kurang 70 orang bersurai.

Program ini telah berjaya mencapai matlamatnya. Pihak Jaringan Siswazah Malaysia mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang membantu secara langsung ataupun tidak langsung dalam menjayakan majlis ini. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

**************************************************************************

Alhamdulillah, berjaya juga program ini dilaksanakan. Sememangnya panel-panel yang dijemput sangat berkaliber dan mengupas topik ini dengan begitu menarik dan menyeluruh.

Aku juga pertama kali mendengar lontaran idea Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah secara langsung dan ternyata beliau begitu jujur dan tulus dalam menyuarakan apa yang sepatutnya berpandukan ilmu dan kajian yang beliau lakukan. Beliau mengaskan beliau akan tetap bersuara dan menegur samada Pakatan Rakyat atau UBN di atas kapasiti beliau yang merupakan seorang ahli ilmuwan dan beliau tidak dipengaruhi ideologi mana-mana parti. Ternyata sukar untuk mencari ahli akademik yang masih berani dan mempunyai integriti seperti ini kerana kebanyakan pensyarah-pensyarah universiti di Malaysia seolah diikat tangan dan mulut mereka serta boleh juga digelar profesor kangkung (bukan semua).

Berdasarkan perbualan ringkas dengan Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, rupanya beliau berasal dari Keterah, Qlate. Lucunya apabila beliau mengetahui yang aku juga merupakan orang Qlate, loghat perbualan terus berubah 100% daripada 'kecek luar' kepada bahasa kebangsaan Qlate.hehe. Agaknya memang sudah menjadi budaya orang Qlate walau di mana mereka berada mereka tetap bangga dengan loghat dan budu mereka. Apabila ditanya rahsia beliau berani bersuara dan menegur, katanya rakyat Qlate sememangnya begitu kerana budaya di Qlate mengajar kita supaya berani. Beliau turut berpesan supaya tidak mengkhianati ilmu dan sentiasa amanah dengannya.

Aku lihat kebanyakan YB dari Pakatan Rakyat adalah mesra rakyat. Naik segan juga aku dan para ajk wacana ini dengan YB Khalid dan YB Sivarasa yang sangat sempoi, merendah diri dan tidak kekok untuk bergaul dengan marhaen.

Apa pun imej Taman Tasik Cempaka juga menjadi semakin baik. Jika dahulu terkenal dengan tempat muda-mudi melakukan maksiat hatta di siang hari (zaman UBN), namun hari ini ia berubah ke arah yang lebih baik. Ya, Wadi Ilmu satu idea dan konsep yang baik. Semua budaya ilmu akan terus subur mekar mewangi di Bandar Baru Bangi. Ini juga rahmat hasil pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor. Jadi, katakan tidak kepada UBN samada secara sah mahupun haram.

Oh, ya terlupa pula untuk memberitahu pihak ajk juga pada mulanya menghubungi beberapa wakil UMNO seperti Khairi Jamaluddin, Ezam dan beberapa nama lagi untuk turut serta dalam wacana ini bagi sama-sama mengupas tajuk ini namun sayangnya semua ada urusan masing-masing. Harapannya semoga benarlah mereka ada urusan dan bukannya satu alasan untuk menutup sifat takut mereka berhadapan rakyat secara terbuka.

Kepada Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB) dan Dr Tajul, kalian sememangnya sangat memahami dan cocok dengan jiwa anak muda. Memang rock habis! Jutaan terima kasih dariku secara peribadi.

Lagi gambar-gambar menarik progam;
























4 comments:

xara said...

kalau nak tengok gambar wacana dari jauh yang dah bertukar menjadi sesi piknik, bolehla ke blog saya..thehe

Samudera Tinta said...

Tengok wacana dari jauh lepas tu kata tak dengar plak.

Ish, macam-macam..

xara said...

haha.. nak buat mcm mana, housemate takut. katanya dah keluar pekeliling x benarkan kakitangan kerajaan datang program pung. pulak tu, tengah duduk-duduk tu bos dia muncul berjoging. cepat-cepat nyuruk.

Samudera Tinta said...

Teruk betul KERAjaan. Nak pergi program ilmiah pun halang.

Related Posts with Thumbnails