Tuesday, December 15, 2009

Ditemani Malam

Jam sudah pun menghampiri 3.20 pagi. Aku masih berteleku di meja cuba untuk menyiapkan tugasan yang wajib disegerakan. Bohonglah kita aku mengatakan tidak mengantuk. Memang sangat mengantuk namun tugasan tetap tugasan. Ianya ada tarikh mati yang tidak sayugia untuk dilangkaui. Perasaan melawan mengantuk memang sangat menarik dan mengujakan.

Malam ini pula sunyi sepi. Hanya bunyi kipas angin kedengaran menemani suasana. Di kala begini mudah sahaja kenangan lalu menyelinap di ruang-ruang pemikiran. Membangkitkan nostalgia yang tidak mungkin akan berulang lagi. Kenangan yang telah lumat dimamah usia.

Kehidupan mesti diteruskan. Jangan jadikan halangan yang bersifat sementara penghalang. Jadilah iibarat air mengalir. Walau apa pun rintangan, pasti akan dilalui dan diharunginya dengan tenang.

Ya, Allah! Ilmu ku amat terbatas untuk melihat akan hikmah apa yang telah engkau aturkan. Bimbinglah daku wahai Yang Maha Pembimbing...

Tuesday, October 6, 2009

Sudah Tambah 6 Hari Lagi?

Hari ini sudah 16 Syawal. Masih berbaki 14 hari lagi untuk menyempurnakan 6 hari puasa sunat di bulan Syawal. Dengan deretan rumah terbuka, jamuan dan godaan di bulan Syawal, mampukah ditambah 6 hari lagi seusai 30 hari pada Ramadhan?

Puasa enam ku tahun ini terasa lebih senang berbanding tahun-tahun sebelumnya. Jika tahun-tahun sebelumnya, berada di Bangi menjadikan puasa sunat di bulan Syawal agak mencabar. Boleh dikatakan ada sahaja rumah terbuka dibuat. Jika tidak dibuat oleh kenalan, pihak fakulti pun akan turut membuat jamuan raya. Hujung minggu memang penuh dengan jemputan rumah terbuka. Makanan percuma mana boleh dilepaskan! hehe.

Di Kuantan, budaya rumah terbuka juga ada cuma dalam keadaan yang terkawal. Jika di bandar-bandar, mungkin 30 Syawal malahan selepas Syawal pun masih ada rumah terbuka. Memang semangat! Puasa 30 hari maka raya pun 30 hari. Tok guru mana yang ajar agaknya. Jadi, keberadaanku di Kuantan menjadikan puasa enam hari di bulan Syawal ini agak sedikit mudah. Jemputan rumah terbuka kurang manakala dugaan pun agak kurang (kurang bukan bermaksud tiada, ya!).

Apa pun semoga kita semua dapat merebut tawaran percuma 'seumpama berpuasa sepanjang tahun' yang dikurniakan oleh Allah buat hamba-hambaNya dengan jayanya. Jika bukan sekarang, bila lagi?

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]

Monday, September 21, 2009

Fiesta Ramadhan 2009

Sunday, September 13, 2009

Desiran Al-Qadar

Bintang-bintang semacam tersembunyi
Di sebalik selimut kelam malam
Membiarkan rembulan kesepian di dada langit

Desiran sepoi angin dingin
Bersama titisan halus sang embun
Mendamaikan jiwa yang hanyut
Dalam monolog cinta agung

Mentari pagi yang menyapa
Dalam kesuraman cahayanya
Seakan sedang meraikan
Jutaan malaikat kembali ke sana


23 Ramadhan 1430 hijrah / 13 September 2009
Kuantan, Pahang

Friday, September 11, 2009

Kitakah Umat Yang Selektif Itu?


Jika ditanya mengapa segenap umat muslimin pada hari ini berpuasa, tentunya jawapan yang akan diberikan adalah kerana ianya adalah arahan yang terkandung di dalam ajaran Islam. Malahan yang tidak bersolat pun akan bersungguh-sungguh menunaikan ibadah puasa. Bukan sedikit pula yang mampu memberikan dalil kefarduan berpuasa seperti yang tertinta di dalam Surah Al-Baqarah, ayat 183;


[Wahai orang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat yang terdahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa]

Baiklah, itu adalah dalil kefarduan puasa. Arahan Allah swt yang tidak boleh diingkari. Cuba kita berundur 5 ayat ke belakang di dalam surah yang sama dan bersama merenung ayat 178;


[Wahai orang beriman! Diwajibkan ke atas kamu hukum qisas dalam pembunuhan iaitu orang merdeka dengan merdeka, hamba dengan hamba dan perempuan dengan perempuan. Sesiapa yang mendapat kemaafan daripada saudaranya (mangsa) dengan pembayaran yang sesuai maka hendaklah ia mengikutnya secara baik dan membayar (diyat) kepadanya dengan cara yang baik. Demikian itu suatu keringanan dan rahmat daripada Tuhan kamu. Sesiapa yang melampau batas sesudah itu maka baginya azab yang sangat pedih]

Bukankah kedua-dua ayat adalah hampir sama. Mengapa kita pada hari merasa sangat berdosa jika dengan sengaja meninggalkan puasa namun tidak berasa apa-apa apabila tidak melaksanakan arahan Qisas yang merupakan sebahagian undang-undang Islam.

Analogi seorang majikan memberikan 2 arahan yang wajib ditunaikan kepada pekerjanya. Namun, pekerja tersebut hanya melaksanakan satu sahaja arahan dan mengabaikan arahan yang kedua. Maka, apa akan terjadi kepada pekerja tersebut. Mungkin sahaja pekerja tersebut akan dimarahi, diberi memo ataupun yang paling malang dipecat kerana sebagai pekerja, dia tidak sepatutnya bersifat selektif di dalam melaksanakan tugasan.

Justeru, apakah layak untuk kita tidak timbul sedikit pun perasaan bersalah apabila sehingga kini masih gagal menjalankan arahan Majikan kepada segala majikan Yang Maha Gagah lagi Maha Gedebe di dalam ayat 178 tersebut walaupun arahan tersebut telah diberikan lama dahulu.

Jika tidak terbit secuit pun perasaan bersalah di hati, dengan segala dosa dan kebejatan yang dilakukan, maka janganlah kita mengeluh dengan sedikit memo yang dihantar oleh Allah yang mungkin berupa H1N1, kemelesetan ekonomi, kadar jenayah semakin meningkat dan banyak lagi. 'Memo-memo' kecil tersebut sekadar peringatan sementara buat kita sementara menunggu datangnya 'memo' yang lebih besar.

Adat bala akan mengena semua; yang taat mahupun yang maksiat. Semoga Allah tidak mengecop kita dengan cop "Umat Selektif" di akhirat kelak, nauzubillah.

Tuesday, September 1, 2009

Kelekatu Ramadhan

Kelekatu
Keluar dari persembunyian
Sesudah hujan
Menghurung api pengharapan
Penyudah sisa penghidupan

Manusia
Sebaik Ramadhan menjelma
Berbondong menghurung rumah ibadat
Mungkin luasnya sekadar celahan kelangkang kera
Namun ramainya tidak terkata

Terdetik di minda sedar
Apakah kita hamba Yang Esa
Atau sekadar hamba Ramadhan

10.30 malam, 25 Ogos 2009
Kuantan, Pahang

Tag Pertama

Salam Ramadhan Kareem,

Perkara pertama dibuat adalah membersihkan sesawang di Samudera Tinta. Seterusnya cuba menjawab tag dari seorang doktor.huhu. Terima kasih buat Dr Siti yang menge'tag'.

1) Anda rasa anda hot? ( Do you think you're hot ?)
Ya, sangat hot. Kerana bilik di rumah baru saya tidak mempunyai ruang pengudaraan yang baik. Terpaksa memasang kipas dengan kelajuan maksimum setiap kali pulang ke rumah.Sigh..

2) Upload gambar kegemaran anda. (Upload your favourite picture)



3) Kenapa suka gambar ni ? (Why do you like this picture?)
Di puncak Gunung Ledang 5 tahun yang lampau bersama teman-teman seperjuangan semasa kem kepimpinan@tamrin. Rasa seumpama berada di puncak Everest pula. Hajat untuk ke puncak Kinabalu belum tercapai.

4) Bila kali terakhir anda makan pizza ? ( When was the last time you eat pizza? )
Sudah lupa. Jika tidak silap perhitungan, ramadhan tahun yang lalu. Budak-budak lab buat jamuan buka puasa. Tak kenyang langsung. Nak harap beli sendiri memang jauh panggang dari api.

Teman serumah baru, Farimeow pernah menyuarakan hasrat untuk membuat home-made pizza baru-baru ini namun akhirnya hanya tinggal impian yang belum menjadi kenyataan.

5) Lagu terakhir yang anda dengar.( The last song you've been listening to )
PadaMu Ku Bersujud nyanyian Afghan. Terdengar sekali di Pahang FM, terus jatuh cinta.Uhuk! (Kenapa lagu indonesia banyak yang sedap banget?)

6) Apa yang sedang anda buat selain selesaikan tag ni ? ( What else have you been doing besides answering this tag? )
Periksa kertas soalan pertengahan semester budak-budak. Tension tengok jawapan budak-budak ni.

7) Selain nama anda sendiri, apakah lagi nama yang anda suka orang panggil anda? (Apart from your own name, what other name you would like others to call you ?)
Kimone / Kimong. Nama ini menampakkan saya kelihatan cute dan comel....Serius maa!

8) Do tag five other persons

(i)Azli
(ii)Pokli
(iii)Suri
(iv)Eyamujahidah
(v)Inas

9) Siapa orang no. 1 ? ( Who's on the first place in the list ?)
Bendahari JASA. Teman seperjuangan di kampus UKM dahulu dan di dalam NGO. Mula-mula kenal ayat yang pertama keluar adalah, "Macam sombong je mamat ni,". Muka serius.huhu..

10) Orang nombor tiga dalam hubungan dengan siapa ? (Who's on the third place ?)
Mantan UKM dan teman seperjuangan di dalam JASA. Mahir ICT dan selalu ditugaskan untuk membuat multimedia presentation walaupun kadang-kadang siap lambat.hehe.

11) Kata sesuatu berkenaan orang no. 5 ( Say something about person on the 5th place)
Teman blogger. Seorang penulis yang prolifik yang rajin berkunjung ke blog-blog bagi menyuarakan pandangannya.

12) What about the 4th person ?
Junior di fakulti dan sekarang adalah pelajar Sarjana UKM. Teman seperjuangan di dalam BKHES, JASA. Sedang meneruskan perjuangan BKHES di Bangi.hehe..

13) Who's the 2nd person ?
Teman satu fakulti. Eksekutif halal yang baik hati, rajin dan akan berkahwin selepas raya.

P/s: Apabila telah habis menjawab soalan-soalan tag ini, terasa seperti selepas menyelesaikan soalan peperiksaan pula.

Friday, August 7, 2009

Hadiah Istimewa Daripada FRU

Seminggu sudah berlalu Himpunan Aman Mansuhkan ISA. Sekembalinya aku daripada himpunan tersebut ahad lalu, semangatku meluap-luap untuk mencoretkan sedikit pengalaman yang terkumpul pada semasa perhimpunan. Namun disebabkan perlu menyiapkan satu tugasan penting, perkara tersebut berlalu dengan begitu sahaja.

Himpunan kali ini jauh lebih hebat berbanding BERSIH. BERSIH yang terjadi di zaman Pak Lah masih lagi memperlihatkan sifat perikemanusiaan pihak polis. Situasi yang sangat berbeza di zaman Najib. Pihak polis bertindak seolah mereka tidak pernah mengenal undang-undang. Tembakan gas pemedih mata dan siraman air asid mencurah-curah tanpa henti.

Lebih menyedihkan, peserta perhimpunan yang sedang bersolat hajat di atas jalan raya setelah diasak dengan begitu teruk, ditembak dengan gas pemedih mata sebelum sempat menghabiskan solat. Aku yang turut sama bersolat hajat yang diimamkan oleh Ustaz mujahid Yusuf Rawa tidak mampu menyudahkan solat walaupun sudah berada pada kedudukan tahiyat akhir apabila seketul canister gas pemedih mata betul-betul jatuh di sebelahku. Aku tidak mempu bertahan. Pantas aku menarik tuala kecil yang aku jadikan pelapik sujud dan melarikan diri.

Jika sahabat-sahabat sekalian membaca blog Zaid Ibrahim terdapat satu pernyataan yang menyatakan " Di Jalan Kuching dekat Selangor Club pun polis sudah melemparkan bom pemedih mata. Bom dari canisters yang tidak ada jenama kata kawan saya. Bererti bom jenis buatan haram..". Ya, perkara ini bukan bohong. Aku ada buktinya.

Aku sempat mengambil seketuk canister gas pemedih mata yang ditembak oleh polis. Memang kosong. Tiada jenama. Berasap-asap canister itu semasa aku memegangnya dengan sehelai tuala basah. Entah dari mana pihak polis seludup senjata haram ini. Patutlah aktiviti penyeludupan tidak berjaya dikawal. Rupanya mereka pun penyeludup juga.


Aku juga tercari-cari juga di mana pihak pro-ISA yang mencanangkan mereka akan menurunkan 70, 000 orang. Cari punya cari tidak jumpa juga. Alih-alih esoknya tersiar di dalam media bahawa seorang wakil pro-ISA kononnya berjaya menghantar memorandum kepada pihak istana setelah menyusup dan menyelinap macam sang tikus yang bacul. Lebih melucukan, pihak polis pula menafikan wakil pro-ISA berjaya menghantar memorandum tersebut. Kesimpulannya, orang-orang yang pro-ISA memang bodoh, bacul lagi pengecut. Cakap berdegar-degar, akhirnya kosong! Useless!

Jika ada yang mengatakan bahawa himpunan ini telah mengakibatkan huru-hara dan kesesakan di ibu kota, sah mereka tersilap besar. Yang menyebabkan segala hiruk-pikuk bukan himpunan ini tetapi pihak polis. Apa perlunya sekatan jalan raya yang melampau? Mengapa perlu menggunakan gas pemedih mata dan air berasid. Himpunan ini sememangnya aman jika tidak diganggu gugat oleh polis.

Buktinya? Himpunan membantah Geert Wilders dan Belanda yang aku sertai dulu kerana membantah filem pendek Fitnaa yang berkumpul di Masjid Tabung Haji selepas solat jumaat dan berarak ke Kedutaan Belanda melalui jalan raya di ibu kota. Pihak polis memberikan kerjasama yang cukup baik dengan mengawal lalu lintas. Semuanya berlangsung aman daripada awal sehingga akhir.


Demonstrasi membantah kebiadapan Salman Rushdie dan menyokong HAMAS di hadapan Kedutaan Amerika turut berlangsung dengan aman apabila polis membantu segala urusan pergerakan di jalan raya. Tiada kesesakan lalu lintas, tiada provokasi dan tiada sebarang ancaman.


Peserta-peserta himpunan aman tidak pernah membawa senjata. Mereka datang dengan tangan kosong. Selebihnya mungkin kain rentang, kad manila sebagai manifestasi tanda protes kami terhadap kezaliman ISA. Nah sekarang, siapa yang mencetuskan huru-hara? Jelas, sudah tentunya pihak FRU dan polis!

Jadi, kepada peniaga-peniaga yang ingin menuntut ganti rugi kerana kerugian konon-kononnya RM200 juta, sila minta dengan pihak polis. Saman pihak polis. Jangan jadi bengap!

Terima kasih buat pihak FRU dan polis untuk hadiah kenangan yang tidak ternilai ini. Jumpa lagi di siri himpunan aman seterusnya. Lawan Tetap Lawan!!

Sunday, August 2, 2009

Himpunan Mansuhkan ISA



Maklumat lanjut sila klik di Himpunan Mansuhkan ISA


DIJEMPUT HADIR BERAMAI-RAMAI!!!!!!!!!

Monday, July 20, 2009

Belalang Goreng Kunyit


Musim itu adalah musim menuai padi. Kanak-kanak dan orang-orang dewasa berkerumun di tepi bendang padi melihat jentera pengetam padi mengerjakan petak-petak sawah padi yang luas dan sedang menguning laksana permaidani alam yang cukup indah. Bunyi jentera tersebut begitu bising sekali. Suasananya ibarat sebuah pesta.

Kanak-kanak yang hadir masing-masing membawa plastik. Di dalam golongan kanak-kanak itu termasuklah aku. Kami berhimpun di sini untuk mengutip belalang-belalang yang terperangkap bersama-sama padi yang telah dituai oleh jentera pengetam. Sebaik sahaja jentera pengetam padi mencurahkan hasil padi yang telah dituai di tepi bendang, kami akan berebut-rebut mengutip belalang-belalang yang terlompat-lompat cuba melarikan diri. Orang-orang dewasa hanya tersenyum-senyum dan ketawa melihat telatah kami.

Setelah plastik yang dibawa terisi penuh dengan belalang-belalang padi, aku akan pulang ke rumah dan memberikannya kepada ibuku. Biasanya ibuku tidak mahu menyiang belalang tersebut dan menyuruh aku sendiri melakukannya. Mahu tidak mahu terpaksalah aku melakukannya sendiri walaupun berasa sangat malas. Cara menyiangnya mudah sahaja. Mula-mula buang kateh(kaki)nya. Kemudian, buang pula bahagian sayapnya. Tak perlu buang kepala dan perutnya kerana jika dibuang kedua-dua bahagian tersebut, tiada apa lagi yang boleh dimakan.hehe..

Selepas siap menyiang belalang tersebut, aku akan meminta ibu masakkan belalang-belalang tersebut. Selalunya, ibu akan meletakkan sedikit kunyit bersama-sama beberapa sudu kecil garam dan belalang-belalang tersebut digaul sehingga sebati. Kemudian, digoreng sehingga garing dan diletakkan bawang besar serta sedikit kicap apabila belalang-belalang tersebut hampir masak.

Akhirnya, siaplah masakan 'belalang goreng kunyit'. Baunya memang sangat menyelerakan. Jika dimakan bersama dengan nasi kosong yang masih panas-panas, memang terangkat! Sedap sehingga menjilat jari. Rasanya lebih enak berbanding ikan bilis goreng.

Selain pada musim menuai padi, belalang juga boleh diperolehi apabila musim bah tiba. Hujan yang berterusan selama 2,3 hari akan menyebabkan air sungai di belakang rumahku melimpah menjadikan petak-petak sawah ditenggelami air sehingga paras dada. Mujurlah air bah tersebut tidak pernah sampai ke tangga rumahku kerana kedudukannya yang agak tingi

Belalang-belalang yang kesejukan dan mengalami kesukaran untuk terbang kesan daripada sayapnya yang basah akan berteduh pada 'pulau-pulau' kecil dan semak-samun yang terapung-apung di permukaan air. Kami yang terkadang berperahu akan menyerang 'pulau-pulau' dan semak-samun ini dan bermaharaja lela mengutip belalang untuk dijadikan hidangan di meja makan nanti. Cuma perlu untuk berwaspada disebabkan di situ mungkin terdapat binatang buas seperti ular air,lipan dan kala jengking yang tumpang berteduh.

Selain mengutip belalang, kami juga turut memeriksa pukat yang telah dipasang jika ada haruan, terbul, keli, puyu atau anak sepat yang terlekat pada pukat. Haruan sangat enak jika dimasak gulai lemak kuning bersama daun kesum manakala keli boleh sahaja dimasak asam pedas. Terbul pula sangat sedap jika digoreng rangup sehingga tulang-tulangnya boleh dimamah sekali.

Itulah kenangan zaman anak-anak yang jarang-jarang terlintas di fikiran. Entah mengapa kenangan itu mengambil tempat di fikiranku kala ini. Mungkin kerana diriku yang merasakan keseorangan di tempat baru.

Sebenarnya aku baru sahaja berpindah ke Kuantan, Pahang setelah mendapat tawaran mengajar secara sambilan di sebuah IPT. Walaupun terasa sangat berat meninggalkan Bangi yang sangat disayangi, namun aku gagahkan diri untuk datang ke sini demi mencari sedikit pengalaman.

Jangka masa menunggu untuk viva sangatlah lama disebabkan kepelbagaian proses birokrasi. Jika hanya terus menunggu tanpa mengambil apa-apa tindakan, maka itu dikatakan membuang masa. Masa yang seharusnya diisi dengan aktiviti bermanfaat. Maka aku mengambil keputusan menerima dahulu tawaran ini walaupun gaji yang ditawarkan cukup-cukup makan sahaja. Sekurang-kurangnya ini menjadi nilai tambahan di dalam resume ku nanti.

Jika sahabat-sahabat sekalian melihat Samudera Tinta jarang dikemaskini, maka bersaksilah ketika itu aku sebenarnya bukan tidak menghiraukan Samudera Tinta, jauh sekali membenci, cuma mungkin sedang sibuk menyiapkan nota kuliah subjek Fizik untuk diajar kepada pelajar-pelajarku (best tak alasan?).huhu. Alamak, nota kuliah esok pun belum siap lagi (sigh)..

Salam Ikhlas Penuh Ukhuwwah buat semua sahabat Samudera Tinta..

(Gambar diambil dari sini)

Wednesday, July 8, 2009

Hijrah Yang Terkandung Kebaikan

Friday, July 3, 2009

Biografi Seorang Pejuang

Biografi sejarah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Bahagian 1



Bahagian 2

Wednesday, July 1, 2009

Minggu Mesra Pelajar @ Minggu Membodohkan Pelajar?


Alhamdulillah, adikku yang ketiga turut terpilih untuk memasuki UKM menjadikan dia adalah generasi ketiga daripada keluargaku memasuki UKM setelah adikku yang kedua turut menjejakkan kaki di sini 2 tahun lalu. Aku mendapat sms nakal daripada adik perempuanku mengatakan sekarang UKM telah bertukar menjadi Universiti Keluarga Mereka. Semua adik-beradik berkumpul di sini. Apa-apalah...

Bermula 28 Jun 2009 - 4 Julai 2009 merupakan Minggu Mesra Pelajar (MMP) untuk mahasiswa-mahasiswi baru UKM bagi sesi 2009/2010. MMP ini lebih kurang seperti minggu orientasi. Minggu suai kenal untuk pelajar-pelajar baru untuk mereka lebih mesra dengan keadaan dan persekitaran UKM.

Setelah beberapa hari program MMP berjalan aku mula mendapat feedback yang kurang elok daripada adikku yang turut sama-sama menjalani MMP. Pertama, masa solat adalah sangat terhad iaitu kira-kira 10 minit. Malahan di dalama jadual tidak diletakkan secara khusus waktu untuk solat. Mana mungkin untuk solat dalam keadaan baik dan sempurna dalam masa 10 minit. Lebih-lebih lagi bagi seorang perempuan. Apakah solat bukan lagi agenda penting bgi pentadbiran UKM?

Mahasiswa-mahasiswi baru juga diajar untuk taksub kepada kolej masing-masing. Kena menyanyi lagu kolej lah, kena menyanyi lagu sambil buat gaya lah. Jika ada yang dilihat tidak bersungguh-sungguh melakukan aktiviti tersebut, maka individu terbabit akan didenda.

Lebih teruk apabila berkumpul di dalam Dewan Canselor Tunku Abdul Rahman, DECTAR (perkumpulan adalah mengikut kolej-kolej), mahasiswa-mahasiswi diajar untuk menyorak dan saling 'boo' antara kolej. Ketika zaman aku dahulu perkara ini dikenali sebagai Perang DECTAR. Apa yang menyedihkan fasilitator yang mengambil jurusan Pengajian Islam turut bersungguh-sungguh dan menjadi 'palo haliyan' terlibat di dalam aktiviti tidak cerdik ini.

Tolonglah, wahai fasilitator sekalian. Jangan melayan dan mengajar mereka seperti budak-budak sekolah menengah. Jangan rendahkan keintelektualan mereka dengan aktiviti bodoh seperti itu. Sepatutnya mereka lebih didedahkan dengan pelbagai aktiviti keilmuan dan meningkatkan daya fikir mereka.

Adikku turut memberitahu turut diadakan satu sesi bersama pemimpin yang membicarakan soal kebebasan bersuara di kalangan mahasiswa. Aku tidak diberitahu pula siapa panel-panelnya. Namun yang menarik apabila sesi soal jawab dibuka, mahasiswa-mahasiswi baru ini tanpa berasa takut maju ke hadapan mikrofon dam membidas kembali hujah-hujah yang dikemukakan oleh panel-panel. Siap ada yang menyebut nama Tok Guru Nik Aziz.

Ada juga yang membidas PPSMI sehingga panel terpaksa memberikan respon terdesak " Anwar Ibrahim dulu pun tak guna juga jika dibanding dengan Muhyiddin Yassin". Moderator sesi pula yang jika tidak perhitunganku merupakan Dekan Fakulti Undang-Undang ditempelak oleh mahasiswa-mahasiswi baru sebagai hanya memberikan pandangan dan pendapat lapuk yang tiada apa-apa makna. Aku agak panel-panel dan moderator adalah jenis totok UBN. Mungkin mereka ingat mahasiswa-mahasiswi baru jenis akan menelan bulat-bulat apa yang mereka berikan. Heh, silap besar beb! Ini generasi ICT, bukan generasi spoon-feeding!

Apa yang lebih mengujakan, panelis siap mengugut mahasiswa-mahasiswi baru untuk tukar kolej jika menentang dan tidak mematuhi arahan. Pergh, memang sebiji UBN! Biru ketu! Ingat semua orang jahil macam dia. Aku sms kepada adikku, jangan takut. Duduk kat rumah sewa di luar UKM jauh lebih menyeronokkan berbanding duduk di kolej yang penuh dengan 1001 kongkongan. Minda dan jiwa terjajah. Kolej-kolej akan menanggung kerugian besar jika tiada pelajar. Padan muka!

Sebenarnya, aku memang kagum dengan keberanian mahasiswa-mahasiswi baru ini berhujah dan melawan balik hujah panelis. Ya, ini bukan perkara biasa kerana mereka baru sahaja tiba di UKM dalam sehari dua. Jika tidak kerana keberanian dan jatidiri yang tinggi, mana mungkin perkara begitu mampu dilakukan. Inikah generasi ICT yang akan melakukan perubahan?

Jauh di sudut hati aku menaruh harapan dan berdoa semoga generasi inilah yang akan mengembalikan semula suasana biah solehah dan sinar keilmuwan serta keintelektualan lalu yang telah gersang dek perbuatan Aspirasi & Tindakan Siswa Bersatu (TSB).

Adik-adikku sekalian, ayuh rampas kembali parlimen PMUKM dari tangan-tangan sekularisme dan sinarilah UKM yang kita cintai kembali dengan sinar Islam. Walaupun mungkin ketika itu jasadku bukan lagi di sini, namun semangat dan hatiku tetap bersemadi di perbukitan ilmu yang dicintai ini.

The Road Not Taken


Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear,
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I marked the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

(P/s:Salah satu sajak yang aku gemari masa belajar untuk SPM dulu. Aku merasakan aku berada di dalam situasi 'The Road Not Taken' sekarang ni)

Monday, June 22, 2009

Rompakan Besar-Besaran 'One Malaysia'


KOTA BHARU, 22 Jun (Hrkh) - Slogan 1 Malaysia sebenarnya hanya retorik Umno-BN. Jelas rakyat Malaysia, khususnya di negeri Serambi Mekah, Kelantan dinafikan hak mendapat royalti petroleum.

Sedangkan anggaran pengeluaran petroleum di Kelantan dalam satu tahun kira-kira RM2.5 bilion.

Sehubungan itu kerajaan Kelantan akan membuat tuntutan sebanyak RM1 bilion kepada kerajaan pusat sebagai royalti minyak yang tertunggak sejak tahun 2004.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Dato' Husam Musa berkata, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak wajar menimbangkan tuntutan tersebut selaras dengan konsep '1 Malaysia' yang diperkenalkannya.

"Kerajaan negeri bersetuju supaya Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menulis surat rasmi kepada Perdana Menteri berhubung perkara tersebut," katanya selepas mesyuarat Exco Rabu lalu.

Menurutnya berdasar kepada laporan Jabatan Perdana Menteri yang diedarkan kepada pegawai kerajaan negeri, pengeluaran petroleum di perairan Kelantan sebanyak RM2.5 bilion setahun.

Kata beliau Kelantan antara negeri yang disenaraikan sebagai pengeluar petroleum sejak 2004 dan sepatutnya turut mendapat royalti seperti Sabah, Sarawak dan Terengganu.

Katanya, menurut Jabatan Perangkaan empat negeri terbabit disenaraikan sebagai pengeluar petroleum melalui buletin jabatan tersebut bermula 2004 sehingga sekarang.

"Tahun 2009 merupakan tahun keenam kerajaan pusat tidak membayar royalti kepada kerajaan dan rakyat Kelantan sedangkan hasil yang diperolehi setiap tahun bernilai antara RM2.5 hingga RM2.7 bilion.

"Adalah satu perkara yang sangat memalukan jika kerajaan pusat tidak dapat membayar wang royalti itu lebih-lebih lagi kerajaan kini mengutamakan rakyat," katanya.

Ketika ditanya mengapa mengambil tempoh lama untuk membuat tuntutan tersebut beliau berkata, kerajaan negeri baru menerima maklumat Mac lalu dalam mesyuarat di Jabatan Perdana Menteri.

~ Sumber Harakahdaily ~

P/s: Zionis Israel merampas hak rakyat Palestin sejak sekian lama tanpa perikemanusiaan. UMNO merampas dan menganaktirikan rakyat Qlate sejak sekian lama. Jadi, apa beza UMNO dengan Zionis Israel?

Thursday, June 18, 2009

Program Ceramah Terdekat di Bangi


Dengarkan penjelasan isu-isu semasa terkini daripada pemidato-pemidato terhebat.

Dijemput hadir beramai-ramai!!!

Tuesday, June 16, 2009

Isu Pendidikan; Keutamaan Yang Tidak Diutamakan


Isu pendidikan negara tidak pernah sunyi dari kontroversi. Apabila seseorang menteri pelajaran baru dilantik, pasti akan ada sesuatu perkara yang disifatkan sebagai 'agenda baru' akan diperkenalkan. Tujuannya mungkin sebagai satu transformasi ke arah menjadikan sistem pendidikan negara lebih berdaya maju dan mampu bergerak seiring dengan kepesatan perkembangan ilmu dasawarsa ini.

Umum mengetahui akan isu PPSMI yang senantiasa menjadi perdebatan hangat di kalangan para ilmuwan dan pakar-pakar bahasa masih belum menemui jalan penyelesaian yang konkrit. Walaupun telah banyak seminar, wacana, perbahasan berkaitan isu PPSMI telah dibuat sehinggalah kepada kemuncak himpunan aman besar-besaran rakyat membantah penyalahgunaan kuasa kerajaan dalam isu bahasa, namun itu belum cukup untuk membuka hati nurani pihak berwajib untuk memahami apa kehendak rakyat yang sebenarnya.

Baru-baru ini pula Menteri Pelajaran yang baru merangkap Timbalan Perdana Menteri mencadangkan agar Bahasa Inggeris patut dijadikan mata pelajaran wajib untuk lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Cuma di sini pihak berwajib mengambil sikap yang berbeza berbanding isu PPSMI dengan membuka peluang untuk orang awam memberikan pandangan dan buah fikiran mereka. Berdasarkan PPSMI dan cadangan terbaru untuk menjadikan Bahasa Inggeris sebagai salah satu mata pelajaran wajib lulus memberikan gambaran kepada kita betapa kerajaan memandang serius akan peri pentingnya Bahasa Inggeris dalam kehidupan.

Persoalannya, benarkah itu adalah isu Bahasa inggeris adalah isu pokok di kalangan pelajar-pelajar sekarang? Bukankah hampir saban hari kita didedahkan dengan kelakuan liar dan tidak sopan di kalangan anak-anak sekolah. Kes membuli, memukul guru, berzina di sekolah, mengandung luar nikah bukan lagi perkara taboo yang boleh dilindungkan menzahirkan kepada umum bahawa akhlak remaja berada di tahap kritikal.

Sepatutnya soal moral dan akhlak yang perlu lebih dibimbangkan oleh Muhyiddin. Berbanding cadangan menjadikan Bahasa Inggeris sebagai salah satu matapelajaran wajib lulus, keutamaan sebenarnya adalah menjadikan matapelajaran pendidikan islam/moral/sivik sebagai salah satu subjek wajib lulus dengan merangka silibus yang lebih mapan dan lebih komprehensif dan bukan sekadar melepas batuk di tangga.

Penulis pernah bersarapan di sebuah kedai dan duduk di sebuah meja bersebelahan meja makan yang diduduki oleh sekumpulan remaja yang masih di bangku sekolah sambil cuba mengamati topik yang diperbincangkan dan patah-patah perkataan yang dikeluarkan oleh mereka. Nyata perkataan-perkataan seperti sial, celaka, bodoh, babi, bangang, p*k*m*k, p*nt** sudah menjadi butir zikir yang kerap keluar dari mulut mereka tanpa segan silu dengan ketawa yang kuat dan terbahak. Tidak terkecuali samada pelajar lelaki ataupun perempuan. Malahan ada yang dengan bangganya menyedut dan menghembus asap rokok dengan berpakaian sekolah.

Saidina Ali pernah berpesan, jika ingin melihat nasib sesuatu bangsa di masa hadapan, lihatlah kepada kualiti generasi mudanya pada hari ini. Adakah kita yakin negara kita akan terus berada di dalam keadaan seperti hari ini pada 50 tahun lagi dengan kualiti pewaris anak-anak mudanya dalam keadaan tidak menetu. Jawablah persoalan ini dengan ikhlas dari lubuk hati yang paling dalam.

Jiwa anak-anak remaja sentiasa ingin mencuba sesuatu yang baru dan sentiasa tertarik kepada benda-benda baru. Perasaan inilah yang perlu dikawal dengan sebaik mungkin mengikut acuan yang telah ditetapkan oleh agama. Didikan agamalah merupakan senjata yang ampuh untuk menjadikan seseorang lebih bersifat keinsanan kerana di dalam agama tersemat di dalamnya konsep syurga pahala dan pembalasan di sana. Tiada yang terlepas daripada hitungan Allah.

Sistem pendidikan yang ada sekarang tidak mampu melahirkan insani. Ia lebih kepada membentuk robot-robot yang tidak berjiwa. Jika menjadi seorang doktor, dia tidak akan merasa belas terhadap pesakit-pesakit miskin dan kurang berkemampuan. Jika menjadi seorang ahli politik, dia tidak akan segan silu untuk memberi atau menerima rasuah. Hatta dari serendah-serendah pangkat sehinggalah setinggi pangkat, bukan kecil jumlahnya mereka yang terlibat dalam jenayah kolar putih dan pecah amanah. Mungkin inilah bahana lantaran jiwa-jiwa yang gersang tanpa pengisian.

Sewajarnya saranan menjadikan matapelajaran agama/moral/sivik menjadi subjek wajib lulus seharusnya dipertimbangkan oleh kerajaan. Walaupun ia mungkin tidak menyelesaikan sepenuhnya masalah kebejatan akhlak para remaja, sekurang-kurangnya dengan langkah ini akan membantu sedikit sebanyak membendung permasalahan moral di kalangan anak-anak remaja. Sekurang-kurangnya dalam masa yang terdekat.

Namun, sejujurnya perlu diketahui untuk menjadikan sistem pendidikan kita benar-benar mampu melahirkan insan yang memiliki sifat insani, perjalanannya masih jauh kerana ia memerlukan satu reformasi dan transformasi besar-besaran dengan mengambil kira semua aspek keperulan manusia samada fizikal, mental dan rohani. Hanya dengan cara ini sahaja generasi Ulul Albab dan modal insan bertaraf dunia mampu dilahirkan.

Akhirnya persoalan yang mungkin timbul adalah adakah mereka, kita, kamu, saya dan semua rakyat Malaysia sudah bersedia ke arah itu?

(Gambar di atas diambil dari sini)

Sunday, June 14, 2009

Perginya Seorang Ulama


Daripada Abdullah bin Amru bin al-Ass radiallahu anhuma berkata, Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu sekaligus dari (dada) manusia, tetapi Allah SWT menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain.” (Hadith riwayat Imam Muslim)

Ulama tersohor dunia Sheikh Dr Fathi Yakan dikhabarkan telah meninggal dunia pada usia 76 tahun. Siapa yang tidak mengenali beliau. Salah satu buku karangannya yang popular bertajuk 'Apa Ertinya Saya Menganut Islam' sentiasa meniti di bibir kumpulan-kumpulan usrah pelbagai wadah sebagai salah satu silibus asas. Walaupun ramai tidak pernah berjumpa beliau, namun nama beliau tidak lekang di kalangan penggerak dan aktivis dakwah serata dunia.

Di dalam IslamonLine.net tertulis Dr. Fathi Yakan ialah ulama' dan pendakwah Islam yang terkemuka. Berkelulusan Ph.D. dalam Bahasa Arab dan Pengajian Islam, beliau merupakan antara penggerak awal gerakan Islam sekitar tahun 1950.


Beliau juga merupakan Setiausaha Agung Al-Jamaa Al-Islamia Lubnan sehingga beliau memenangi kerusi Parlimen di Lubnan. Beliau ialah aktivis utama dalam arena politik, kelihatan paling jelas semasa pilihanraya pada tahun 1996.Baru saja kami mengupas kitab Bahtera Penyelamat di dalam Mukhayyam Dakhili yang lepas. Karangannya benar-benar sarat motivasi dan petunjuk. Cukup berkualiti sebagai rujukan oleh aktivis dakwah.

Dengan perginya Sheikh Dr Fathi Yakan maka umat Islam telah kehilangan sebutir permata yang sangat berharga yang sukar dicari ganti. Bersama kita doakan semoga roh Sheikh Dr Fathi Yakan akan ditempatkan bersama para kekasih-Nya, insyallah. Amin.

Jutaan penghargaan buat Al-Marhum Al-Fadhil Sheikh Dr Fathi Yakan. Al-Fatihah.

Thursday, June 11, 2009

Blog dan Pengemaskiniannya


Uhuk, uhuk, uhuk!

Terbatuk-batuk aku ketika mula-mula sign in Samudera Tinta tadi. Maklumlah blog ini telah dipenuhi oleh habuk-habuk dan sesawang elektronik yang tidak nampak di mata tetapi tetap wujud secara semulajadi. Terjadi akibat lamanya Samudera Tinta tidak dikemaskini.hehe.

Sebenarnya, kegagalan untuk mengemaskini blog ini salah satunya berpunca daripada gambar di atas. Aku telah menyertai satu seminar anjuran bersama universiti di Malaysia dengan salah sebuah universitas di Indonesia, Institut Teknologi Bandung (ITB).

Walaupun penyertaan itu dalam bentuk poster (seperti yang tertera pada gambar di atas), namun prosesnya juga sangat rumit. Bermula daripada penyediaan kertas kerja yang perlu mengikut format dan standard (baca; menyusahkan orang) tersendiri, merujuk buku dan jurnal, menyediakan susun atur templat poster yang bersesuaian, menempah poster sehinggalah pendaftaran pada hari program. Semua menuntut komitmen yang padu, jitu dan tidak berbelah bahagi daripada seorang jejaka Melayu tulen sepertiku.

Seminar selama 3 hari tersebut berakhir pada hari ini. Rata-rata peserta yang hadir samada dari Malaysia ataupun Indonesia terdiri daripada pakar-pakar dalam bidang kimia; Organik, Inorganik, Analisis, Fizikal, Biokimia dan lain-lain. Ternyata isu Manohara tidak meresap masuk ke dalam bidang akademik. Masing-masing boleh bersahabat dan berinteraksi dengan baik tanpa apa-apa masalah. Baguslah begitu.

Keduanya, aku juga perlu memberikan komitmen terhadap tesis yang memasuki fasa 'pecunasi' (pecutan + hibernasi). Sukar untuk menerangkan dengan lebih lanjut apa itu pecunasi kerana melibatkan istilah-istilah yang kompleks. Namun aku bersyukur masih mampu bernafas dengan baik semasa melalui fasa ini tanpa memerlukan bantuan tabung oksigen, alhamdulillah.huhu. Semoga ianya akan terus berkekalan begini.

Di penghujung bulan ini, jika tiada aral, insyallah aku akan mengikuti satu lagi kolokium yang merupakan syarat wajib tempat pengajian. Jika tidak dibuat, maka batallah pengajian. Betul ke? Apa pun diharapkan kolokium ini tidak menghalang aku untuk terus mencoretkan sesuatu di Samudera Tinta yang sentiasa dirindui ini (walaupun sekadar salin dan tampal.uh,uh.).

Akhirnya, salam rindu buat semua..

Kerajaan Perpaduan Itu Mengarut


MUQADIMMAH: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat memanggil Harakah ke Rumah Sri Kelantan sehari setelah Muktamar Tahunan PAS ke-55 selesai dilangsungkan. Pada sebelah pagi, 7 Jun lalu, wartawan Harakah, INTAN ABDULLAH menemui Menteri Besar Kelantan itu dan mengadakan wawancara. Tok Guru betul-betul sedih dan kecewa kerana tiada pemimpin dari Kelantan yang menang pada pemilihan Muktamar kali ini. Beliau paling sedih, apabila media terus memainkan isu kerajaan perpaduan yang ditolak oleh perwakilan. Ikuti pendangan tokoh ulama PAS yang disegani ini.

HARAKAH: Muktamar PAS ke-55 baru sahaja selesai. Secara umumnya, bagaiamana Tok Guru melihat perjalanan kali ini yang telah diadakan di Stadium Melawati Shah Alam pada 5 hingga 7 Jun lalu?

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ: Muktamar PAS yang ke-55 telah selesai. Kemudian telah dipilih pemimpin-pemimpin yang akan menerajui PAS, yang disebut PAS memimpin perubahan. Cuma saya bukan sahaja terkilan dan sedih di atas tidak dipilihnya pemimpin Kelantan pada pemilihan PAS baru-baru ini.

Bukan sahaja terkilan tetapi sedih. Saya tidak tahu apa puncanya. Kita akan kaji, dan boleh jadi kita akan serah perkara ini kepada muktamar pusat akan datang. Cuma saya gembira sungguh-sungguh atas keputusan yang dibuat oleh Dewan Pemuda PAS Pusat yang menolak sebulat suara mengenai kerajaan perpaduan.

Benda ini saya sendiri telah buat keputusan sejak lama dahulu. Saya telah tegur pemimpin PAS Pusat, pemimpin yang selalu mengutarakan muqabalah, muzakarah ini. Saya bagi tahu bahawa keputusan ini bercanggah dengan keputusan muktamar di Perak tahun lepas. Oleh itu, kalau kita hendak buat benda yang baru, perlu dibawa ke muktamar.

Yang kedua, bagi saya Jabatan Penerangan PAS Pusat perlu diubahsuai mengikut keputusan-keputusan muktamar. Ini kerana PAS hanya ada satu lidah rasmi saja untuk PAS iaitu Harakah.

Dalam organ Harakah ini pula, perlu dilihat semuala. Disemak dan dirombak mengikut kehendak keputusan muktamar iaitu menolak kerajaan muktamar, seperti keputusan Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat. Siapa orangnya yang diharapkan, sudah tentu pimpinan dapat pastikan.

Yang ketiga, saya ucap tahniah kepada YB Khalid Samad. Walaupun beliau tidak pernah dilihat berkopiah, berserban, berjubah tetapi ucapan dia dalam dewan muktamar kelmarin beliau telah menggunakan hujah-hujah ulama seratus peratus.

Mengapa Tok Guru mengulas tentang ucapan perbahasan YB Khalid Samad? Apakah terdapat sesuatu yang menarik pada hujahnya?

Lagak dia ini (Khalid) boleh menyelesaikan persoalan yang dibesar-besarkan oleh pihak media arus perdana yang ingin mengasingkan antara profesional dan ulama. Khalid Samad telah menonjolkan, menjelmakan tafsiran yang sah bahawa ulama PAS adalah profesional dan profesional PAS adalah ulama. Tidak ada pengasingan dalam PAS khasnya dalam Islam antara dua golongan ini.

Hujahnya adalah hujah alim ulama. Ada dua hujah dia. Pertamanya mengenai Abu Jahal patuh kepada tradisi Arab (perlembagaan tidak bertulis) bahawa tiap-tiap orang apabila dilindungi oleh seorang pembesar Makkah, maka kerajaan terpaksa akur dengan perlindungan itu.

Apabila Rasulullah balik daripada Taif, baginda tidak dibenarkan masuk ke Makkah oleh kerajaan Abu Jahal. Tetapi nabi kita menggunakan diplomasi iaitu dengan meminta perlindungan daripada seorang yang bernama Mut'am bin Adiyy yakni seorang kafir musyrik. Oleh kerana budaya Arab apabila seseorang yang dapat perlindungan daripada mana-mana orang Arab maka Arab yang lain terpaksa menerimanya.

Jadi, Abu Jahal terima Rasulullah duduk di Makkah berdasarkan tradisinya mendapatkan perlindungan daripada seorang yang bernama Mut'am. Abu Jahal tahu dan hormat kepada tradisi itu. Malangnya, Umno tidak tahu hormat langsung peraturan dan undang-undang.
Umno pencabul di Perak kerana bukan tradisi orang Melayu berbalah sesama orang Melayu. Bukan perlembagaan namanya itu? Jadi, Umno ini lebih teruk daripada Abu Jahal lagi. Umno tiada perlembagaan dan moral. Akhlak pun tak ada. Apa yang dia nak buat, dia buat ikut sedap hati dia. Betul-betul dibuat atas sebab nafsu amarah.

Saya ulang berkali-kali firman Allah dalam al-Quran, ayat 27-28 Surah Fathir. Allah letakkan perkataan ulamak di penghujung ayat mengenai geografi, geosains, mengenai alam sekitar. Ayat tersebut bermaksud, "Yang takut pada Allah itu adalah ulama."

Perkataan ulama diletak dihujung daripada ayat-ayat mengenai langit, bumi, air, cuaca, alam sekitar, yang mengandungi manusia dan haiwan. Ini menunjukkan ulama ini tidak hanya seperti fahaman tradisi yang mementingkan fiqh, syariat dan tasawuf semata-mata.

Perkara ini kebetulan berlaku kerana usaha-usaha penjajah di seluruh dunia yang menyekat aliran ilmu-ilmu begini untuk diketahui oleh anak-anak jajahan. Ilmu sains dan teknologi ini sengaja dicipta oleh penjajah. Ini kerana kebanyakan alim ulama kita zaman dahulu hanya belajar di Masjidil Haram. Di sana pada ketika itu hanya mementingkan ilmu fiqh, daripada pengarang-pengarang lama. Dalam ulama Makkah tidak diajar ilmu sains, teknologi, geografi. Semuannya ini tidak diajar. Itulah puncanya.

Sepanjang Muktamar PAS berlansung, media banyak memperkatakan tentang kerajaan perpaduan. Tumpuan mereka kepada isu ini cukup mengelirukan. Boleh Tok Guru perjelaskan sedikit?

Umno sekarang ini telah bersiap sedia dengan pisau, garpu untuk meratah PAS daripada kenyataan-kenyataan pemimpin dia. Sekarang ini nampak sangat Umno terliur untuk memamah PAS.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin mencabar Tok Guru letak jawatan? Apa respons Tok Guru?

Yang sepatutnya, dia (Khairy) yang letak jawatan kerana dia tidak dipilih dalam kabinet Najib Tun Razak. Dia tak dilantik jadi menteri atau timbalan menteripun. Sepatutnya dialah letak jawatan, tetapi tertukar orang.

Patutnya dia letak jawatan kerana beliau dipinggir oleh partinya sendiri. Bagi saya, keputusan muktamar menolak kerajaan perpaduan, betul-betul seperti mana kehendak Mursyidul Am.

Sepanjang perbahasan, nampaknya perwakilan lebih cenderung untuk tidak mahu PAS mengadadakan perbincangan dengan Umno. Bukan sahaja berkongsi kuasa, tetapi berbincang pun mereka tidak berminat. Apa sebenarnya yang berlaku Tok Guru?

Bagi saya, masalah muzakarah-muqabalah tidak perlu ditimbulkan secara agenda. Benda ini, Islam telah lama membuka peluang untuk berbincang. Kita hendak sebutkan sebagai agenda adalah satu yang tidak betul, seakan-akan Islam tiada agenda untuk bertemu dengan orang.

Sedangkan Islam terbuka selama-lamanya. Tidak perlu diagendakan dalam ucapan kita kerana barang sudah sedia ada. Dalam istilah Arab dipanggil tahsilul hasil yakni mengadakan benda yang sudah sedia ada.

Jadi, Islam sejak daripada awal lagi membuka peluang kepada manusia yang menentangnya untuk berbincang. Itu sejak awal lagi, tidak perlu diagendakan. Bila kita mengagendakan apa yang sudah sedia ada bererti kita mengadakan barang yang sudah sedia.

Maksud Tok Guru, mengadakan perbincangan dengan Umno ini sebagai suatu yang telah sedia ada sifatnya? Begitu?

Ya! Tetapi berbincang untuk berkerajaan, untuk bersama dengan Umno, yang ini memang saya tidak boleh terima langsung. Ini kerana saya sebagai orang Kelantan sebagaimana yang saya sebut dalam ucapan saya, orang lain tidak merasa pahit maung bersama Umno.

Sejak daripada dulu, Umno tangkap tok guru pondok masuk ISA pada tahun saya mula masuk PAS (1967) ketika mana Umno mengamuk memberkas tok guru-tok guru pondok dimasukkan dalam ISA. Ini sudah kacau sebab itulah ulama' Umno pada masa itu buat parti PAS. Tetapi lima tahun selepas itu ulama melihat kepada penyelewengan Umno sekular daripada Islam maka mereka (ulama) berpecah daripada Umno lalu menubuhkan Parti Islam.

Isu kerajaan perpaduan ini seperti isu 'One Malaysia' apabila perwakilan dan pemerhati masih lagi kurang jelas dengan definisinya. Ada macam-macam persepsi dan definisi. Ini cukup mengelirukan. Boleh Tok Guru jelaskan?

Dia manfaat untuk rakyatkah? Kalau begitu ia tidak perlu ditonjolkan dalam perpaduan kerana sememangnya begitu. Dalam kerajaan federation atau Persekutuan Malaysia, apa makna Persekutuan kalau antara satu sama lain tidak boleh berhubung?

Hubungan dan masalah berbincang ini memang Islam pun benarkan, dan Kerajaan Persekutuan pun dibenarkan. Tetapi buat hubungan dengan Umno, saya tidak boleh terima kerana buat hubungan dengan Umno lain, bekerjsama dengan kerajaan federal lain.

Sekarang, dalam keadaan Presiden Umno sebut One Malaysia, masih lagi Kelantan diarahkan oleh Kerajaan Pusat supaya pegawai pertanian pusat jangan kerjasama dengan kerajaan negeri Kelantan.

Hal ini memang ada, dan direkod dalam minit mesyuarat kami. Pihak kementerian mengarahkan pegawainya di Kelantan di bawah JPP supaya jangan bekerjasama dengan Kerajaan Kelantan dalam bahagian pertanian. Itu berlaku semasa One Malaysia diisytiharkan. Apa erti One Malaysia? Serupa sahaja. Ia tidak lebih daripada sekadar slogan semata-mata.

Dalam Umno hari ini terdapat pergolakan seperti mana dalam Parti Progresif Penduduk (PPP) dan Gerakan. Keadaan komponen Barisan Nasional (BN) nampaknya lebih kronik di bawah kepimpinan Najib berbanding Abdullah.

Dalam ukuran kepada populariti Perdana Menteri yang baru, kalau kita ambil daripada kaca mata "ucap tahniah" yang diterima oleh Malaysia, setakat ini yang saya diberi faham hanya Singapura, Brunei, dan baru-baru ini Amerika yang ucapkan tahniah. Hanya tiga pemimpin negara dari seluruh dunia yang menyampaikan ucapan tersebut.

Kita telah masuk ke bulan ketiga sejak pelantikan perdana menteri yang baru. Kalau itulah ukuran sambutan orang terhadap perdana menteri yang baru maka sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena.

Apabila kita selidik, apa agaknya yang tidak kena, jelaslah pergolakan dalaman seperti isu PPP dengan elemen dua presiden antara Murugiah dengan Kayveas belum lagi selesai. Begitu juga dengan perpecahan di Terengganu antara blok Ahmad Said dengan Idris Jusoh, laporan ancaman bunuh ketika hendak hadir mesyuarat sidang dun masih belum selesai.

Di Pulau Pinang sendiri pun, usul tidak terima kepada kepimpinan majlis perbandaran menolak salah satu. Itupun ia masih dalam keadaan yang hangat. Jika kita tinjau di Perlis, keadaan yang hampir serupa. Di wilayah ini, keadaannya sama, orang yang boleh diharap dalam menyokong Najib hanya dua, tiga orang sahaja. Mungkin dia bekas setiusaha politik dia, Zahid Hamidi dan mungkin seorang lagi yang baru dilantik sebagai Senator.

Selain mereka, saya lihat masih berkecuali dan kemungkinan tidak memberi wala' kepada Najib. Sebab itu desakan yang ditimbulkan oleh Lim Kit Siang berasaskan kepada 45 peratus sahaja undi popular yang diperolehi. Najib sepatutnya diuji dalam sidang dewan yakni 'vote for non-confidence'.

Kenapa ini tidak boleh dibuat? Ini perkara yang boleh dinilai tahap kekukuhan Umno buat masa sekarang ini.

Apakah konsep One Malaysia hanya 'recycle' kepada pelbagai istilah yang digunakan oleh PM terdahulu bagi menonjolkan kepimpinannya? Maksudnya sebagai produk untuk mengajak rakyat menyokongnya?

Kita terlalu kaya dengan slogan. One Malaysia merujuk kepada perpaduan, penyatuan. Sejak merdeka sehingga ke hari ini, semua ini sememangnya slogan itulah yang kita tuju.

Dengan lagu, harapannya, daripada perdana menteri terdahulu sehingga ke Najib pada hari ini. Di sini bermaksud tiada yang baru dengan slogan One Malaysia. Begitu juga dengan 'rakyat diutamakan'. Ini pun slogan yang telah selesai. Ini kerana semua pemimpin mengulangi perkara yang sama. Kalau pemimpin negara blog kapitalis dan komunis pun, itulah yang mereka cakap pun.

Tetapi apa yang sering berlaku di negara serata dunia ini termasuklah Malaysia pun ialah rakyat yang ditindas, dinafikan haknya - inilah isunya - tetapi Umno sampai sekarang masih tidak dapat menyelesaikannya.

Begitu juga dengan soal kualiti, bercakap tentang hasil daripada kerja dalam konsep One Malaysia. Ini pun satu hal kalau penjawat awam boleh semak perkara ini kita ada prinsip 'Q' pada suatu ketika.

Sebelum ini kita ada SKT atau sasaran kerja tahunan, Fail Meja, Piagam Pelanggan - ini semua adalah perkara-perkara yang menuju kepada 'input cost' dan 'output' atau prinsip pengeluaran kualiti dengan pengurusan yang cekap dan berkesan seperti kaunter servis yang baik. Ini semua adalah perkara yang telah selesai.

Kalau tidak begitu, tidak timbul MAMPU yakni suatu jabatan khas untuk memantau pengurusan yang cekap lalu kita kitar semula istilah ini, dilambung di tengah-tengah Malaysia kononnya ini suatu idea yang bijak daripada kepimpinan Umno yang baru. saya melihat ini suatu 'recycle' sahaja dan tiada suatu yang baru.

~ Sumber di sini ~

Wednesday, June 3, 2009

Daku Menangis Melihat Gambar ini

Ahmad Maslan menoreh getah di kebun Ibrahim Omar (kiri) ketika meluangkan masa beberapa hari bersama penduduk DUN Manek Urai, di Kampung Bukit Budu Lata Rek, Kuala Krai, semalam.


Ahmad Maslan selami kehidupan rakyat di kebun getah

KUALA KRAI 2 Jun - Bagi menyemarakkan semula tradisi mendekati rakyat secara bersemuka dan menyelami kehidupan dan pandangan sebenar mereka, Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berusaha menggunakan pendekatan tersendiri.

Beliau bermalam di rumah seorang penduduk kampung Chuchuh Puteri yang dikenali sebagai Pak Kob dalam kunjungan kali ketiga di kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai.

Selesai solat Subuh di masjid kampung itu, Ahmad Maslan kemudian turun bersarapan sebuah warung di situ.

Bekas Setiausaha Politik kepada Datuk Mustapa Mohamed (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri) itu kemudian menjengah keempat buah rumah penduduk kampung termasuk menziarah mereka yang sakit dan bertemu penyokong Pas.

Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kemudian pulang semula ke rumah menukar pakaian dan terus ke kebun Ibrahim Omar, 56, di Kampung Bukit Budu, Lata Rek untuk bersama menoreh getah.

Bersama Ibrahim, pemimpin itu menghabiskan masa kira-kira sejam menoreh dan pihak media yang menyedari kegiatannya itu menemuinya di kebun.

Bagi Ibrahim, kesudian Ahmad menoreh bersamanya sememangnya mengejutkan. Dia tidak menyangka pemimpin itu sanggup turun ke kebun untuk menoreh dan merasai sendiri perit jerihnya menyara keluarga selama ini.

''Dia menoreh dengan lancar, tidak kekok sama sekali. Cuma saya yang rasa segan mulanya.

"Saya akan ingat perkara ini sampai mati. Tidak mungkin saya lupa kerana sebelum ini menoreh seorang diri tetapi tiba-tiba sahaja hari ini 'orang besar' datang dan tolong saya,'' katanya.

Bagi Ahmad pula, beliau akan berada di Manek Urai lebih lama bagi memantau gerak kerja jentera penerangan menjelang pilihan raya kecil kawasan itu.

Manek Urai bagi pemimpin itu akan menjadi asas untuk menerapkan konsep 'penerangan secara bersemuka' dan bukan sekadar retorik.

''Caranya ini akan menyebabkan pemimpin dan rakyat akan berasa hubungan lebih dekat tanpa batasan, menghilangkan persepsi yang mungkin tidak menyenangkan selama ini,"ujarnya.

Menurut Ahmad Maslan, beliau lahir dan dibesar dalam keluarga susah dan pencapaiannya dalam hidup berasaskan dorongan ibu dan bapa yang juga penoreh getah.

''Saya dibesarkan di Pontian dengan susu ibu dan juga dengan hasil susu getah yang saya toreh untuk membantu keluarga," ujarnya.

Beliau berkata, lebih 70 peratus penduduk Manek Urai merupakan penoreh getah dan kebanyakannya mengambil upah, justeru kerajaan berusaha meringankan beban hidup mereka terutamanya jika Barisan Nasional memenangi pilihan raya kecil di situ.

Katanya, sepanjang berada di Manek Urai beliau akan memastikan jentera penerangan parti tidak mengehadkan kaedah berkempen melalui ceramah semata-mata.

Beliau berkata, ceramah mungkin satu cara tetapi untuk lebih berjaya, pemimpin itu sendiri perlu menghayati dan memahami permasalahan penduduk bagi memudahkan jalan penyelesaian terbaik dilaksanakan.

~ Sumber; Meloya ~

******************************************************************************

1.Masa mula-mula melihat gambar ini, aku sangat terharu. Terasa ingin mengisi borang keahlian UMNO serta-merta. Inilah contoh kepimpinan terbaik 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

2.Namun, apabila melihat tempat berlakunya peristiwa di atas, hatiku mula menyumpah. Laa, patutlah prihatin sangat. Kat Manik Urai rupanya. Terus aku batalkan niat mendaftar UMNO. Siot betol.

3.Nak berlakon pun belajarlah dulu daripada Tom Hanks ataupun Diana Danielle. Ataupun mengikuti kelas teater bersama Sabri Yunus.

4.Cuma aku kasihan melihat Pakcik Ibrahim tersebut. Mungkin kena tipu hidup-hidup dengan lakonan murahan gerombolan. Pakcik Ibrahim mana baca blog. Dia tengok TV3 dan Utusan Meloya sahaja.

5.Persoalannya, nak menoreh pun kena ada 2 orang pengiring ke?

6.Sejam menoreh agaknya berapa batang pokok dapat ditoreh? Ataupun sekadar letak pisau toreh kat pokok, ambil gambar, sengih-sengih dan terus blah.

6.Kesimpulannya, jentera PAS jangan berlengah lagi. Gendang perang telah ditabuh. Pastikan kesinambungan Allayarham Pak Will diteruskan. TAKBIRR!!

Tuesday, June 2, 2009

Penantian Suatu Kebahagiaan ?


Gambar dicuplik dari sini

Orang kata penantian suatu penyiksaan. Benarkah pernyataan itu? Jika difikir sekali lalu menggunakan aqal yang terbatas, maka hati kecil kita pasti akan mengiakannya. Ditambah dengan keadaan persekitaran yang menyerabutkan menjadikan apa yang kita nantikan terasa begitu lambat untuk kesampaian. Bertitik tolak dari itu, semestinya penantian akan menjadi suatu penderitaan.

Aku teringat kata-kata Ustaz Yussaine Yahya, ustaz yang selalu memberi kuliah di Surau Annur Bandar Baru Bangi. "Bagi orang Islam yang meyakini kewujudan kehidupan 'di sana', penantian bukanlah suatu penyiksaan. Sebaliknya, penantian adalah pahala kerana kesabaran kita menunggu sesuatu (dengan niat kerana Allah) ada nilai di sisi-Nya. Bukan sia-sia,".

Ya, setelah lebih suku abad hidup barulah aku mendengar pesanan yang sungguh bermakna itu. Selama ini aku sering diratibkan bahawa penantian sewajibnya suatu penderitaan. Tiada langsung kebahagiaan.

Rupanya penantian bukan sama sekali satu penyiksaan. Bukan! Hakikat sebuah penantian terkandung di dalamnya kasih sayang, kerinduan, kecintaan, kesabaran, dan harapan hanya kepada-Nya. Allah berfirman di dalam surah Al-Mukmin, ayat 55;

"Maka bersabarlah kamu, karena sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampunan untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi."

Kita semua di berada di dalam penantian. Barangkali ada yang menanti untuk mendapatkan segulung ijazah, ada yang menanti mendapatkan pekerjaan, ada yang menanti orang tersayang, ada yang menanti sembuh dari penyakit dan banyak lagi jenis penantian. Malahan ada yang ternanti-nanti bilakah waktunya akan tertegak undang-undang Islam di muka bumi ini. Penantian tersebut tidak akan menjadi sia-sia selagi mana kita tidak berputus harap dan senantiasa berusaha yang terbaik untuk mendapatkan apa yang kita tunggui. Yang penting usaha! Selebihnya serahkan pada DIA.

"Sesungguhnya, tiada berputus asa dari rahmat Allah kecuali orang-orang kafir, [Surah Yusuf, ayat 80]"

"Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan, [Surah At-Thalaq, ayat 7]"

Tidak dapat dinafikan selaku manusia biasa dalam melayari sebuah penantian itu, kita sesekali akan terumbang-ambing dilambung ombak resah, tenggelam di lautan rindu dan seterusnya terdampar di pinggir pantai kekecewaan. Biasalah manusia. Itukan sifat kita yang lemah.

"Manusia dijadikan bertabiat terburu-buru dalam segala halnya; Aku (Allah) akan perlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanKu; maka janganlah kamu meminta disegerakan (kedatangannya), [Surah Al-Anbiya, ayat 37]"

Di sini kekuatan spiritual dan mental sangat diperlukan. Ingatlah, yang perlu direnungkan bukanlah APA yang kita hadapi tetapi BAGAIMANA kita menghadapinya. Sebuah kebangkitan adalah jauh lebih mulia berbanding sebuah ratapan.

"Wahai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar,[Surah Al-Baqarah, 153]"

"...Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah sangat dekat, [Surah Al-Baqarah, 214]"

Ya, benarlah penantian itu suatu kebahagiaan. Asal sahaja kita menghadapinya berpaksikan acuan Ilahi. Teruskan langkahanmu. Ibarat air yang mengalir, walau apa jua rintangan yang cuba menghalang, pasti ada cara untuk melepasinya.

Bukankah kita ada Allah bersama kita?

Sunday, May 31, 2009

Jalan Rintis Ke Putrajaya


PENANTI

Mansor Othman (PKR) : 6,052
Aminah Abdullah : 392
Nai Kha Ari : 494
Kamarul Ramizu Idris : 56


Majoriti: 5,558




Stesen seterusnya,

MANEK URAI, QLATE

Wednesday, May 27, 2009

Pertarungan Raja Terbaik Eropah


Malam ini akan berlangsung perlawanan hebat dalam sejarah bola sepak eropah. Juara Liga Perdana England melawan Juara Liga Sepanyol. Apabila 2 juara bertembung, apakah yang anda harapkan? Tentunya satu pertarungan yang menarik, mendebarkan dan menyebabkan adrenalin bergerak laju (betul ke ayat ni).

Walaupun Barca merupakan salah satu kelab aku yang minati, namun apabila berlaku pertembungan dengan MU maka wajiblah memilih MU. Maaf ya Encik Messi. Walaupun daku sangat meminatimu tetapi aku lebih menyayangi United. Musim depan Encik Messi masuk lah United ya.

Rasanya perlawanan malam ni tidak disiarkan secara langsung di tv biasa. Kat Astro sahaja ada. Nak tengok dalam internet bosan pula. Skin kecil sangat. Mahu tidak mahu kena la pergi ke kedai mamak. Memang meriah lah. Macam kat stadium pula. Kena tempah meja awal-awal sebab ramai banget. Pesan roti canai, teh tarik dan air suam banyak-banyak.


Alah, susah-susah pergi ke Char Kuey Tiow je. Ada skrin besar juga.

Aku juga ada 2 pilihan. Samada menonton perlawanan bersama 2 orang kipas susah mati Chelsea yang merupakan teman serumah ataupun menonton bersama seorang lagi kipas susah mati United.

Ataupun pilihan ketiga adalah tidur sahaja dan tengok jaringan gol keesokan harinya (seperti yang biasaku lakukan). Eheh!


                                      Mara ke hadapan Wahai Tentera Merah!!


Tuesday, May 26, 2009

Antara Chivas Regal Dan Perempuan Cantik


Kisah ini tidak mungkin akan ku lupakan. Sampai bila-bila pun. Ianya terjadi lebih kurang 3 tahun lalu ketika aku baru bertugas secara kontrak di salah sebuah badan berkanun milik kerajaan.

Tugas di sebuah unit yang memberi nasihat kepada kerajaan berkaitan sains dan teknologi menjadikan aku senantiasa sibuk dengan perjumpaan, mesyuarat, seminar, persidangan dan lain-lain. Hendak dijadikan cerita, untuk persidangan Nanoteknologi ASEAN kali ini, aku dan rakan setugasku Syamal(bukan nama sebenar) ditugaskan sebagai sekretariat untuk mengendalikan persidangan tersebut di Hotel Palace Of The Golden Horses.

Syamal yang bekerja di bawah satu unit denganku telah lama bekerja di situ. Hampir 4 tahun. Banyak selok-belok serta kemahiran yang perlu aku pelajari darinya. Public relationship dan bahasa inggerisnya juga sangat bagus. Mungkin disebabkan dari kecil dia tinggal di luar negara kerana mengikut bapanya yang bertugas sebagai diplomat. Umurnya 30 tahun dan masih bujang. Graduan keluaran Universiti Malaya.

Aku dan Syamal tiba di Palace Of The Golden Horses kira-kira 9.30 malam dengan menaiki Toyota Innova milik pejabat. Jarak tempat kerjaku dari hotel tersebut tidaklah jauh. Kira-kira 30 minit perjalanan sahaja. Setelah memunggah peralatan-peralatan ke bilik sekretariat, kami pun naik ke bilik penginapan yang telah ditempah untuk merehatkan badan seketika.

Bilik tersebut selesa untuk 2 orang penghuni. Lengkap dengan segala kemudahan dan keperluan. Aku mengambil kesempatan untuk mandi dan bersolat Isya manakala Syamal masih lagi terbaring di atas katil. Semasa sedang bersolat, aku terdengar seperti sesuatu benda dikeluarkan daripada bungkusan plastik. Aku mengagak Syamal mengeluarkan makanan yang dibawanya. Oh, kenyanglah aku nanti, bisikku dalam hati kegirangan tanpa menyedari aku sebenarnya tengah bersolat.

Selesai solat, aku terlihat satu kotak berbentuk empat segi yang agak cantik dan agak asing bagiku terletak di sebelah peti televisyen.

Syam, kau bawa makanan apa. Lapar lah,” aku bertanya.

Mana ada bawa makanan. Nak makan pesanlah kat bawah,” Syamal menjawab.

Yang kau buka plastik tadi,” aku menyoal lagi.

Oh, itu minuman. Tengok kat sebelah tv tu. Dalam kotak,” jawab Syamal lagi acuh tak acuh.

Aku mendekati kotak yang tertulis Chivas Regal itu. Ada tanda harga yang tertulis RM180. Apa istimewanya air ini sehingga mahal begini, getus hatiku. Hatiku mula berasa tidak sedap. Aku membuka kotak dan apabila melihat isinya......

Ya, Allah! Mengucap panjang aku di dalam hati melihat botol yang terkandung di dalam kotak itu. Sah, ini arak! Aku terus meletakkan kotak itu cepat-cepat. Hatiku berdegup pantas dan berdebar-debar. Inilah kali pertama aku melihat malah memegang kotak berisi arak secara langsung. Aqalku ligat memikirkan bagaimana harus aku beritahu dalam erti kata lain menasihati rakan sekerjaku ini.

Akhirnya aku memilih menggunakan pendekatan humor.

Syam, air apa kau bawa ni. Dahla mahal, macam tak sedap pula. Kalau minum air ni mesti pening kepala pusing dunia. Tak ingat apa-apa dah,” aku tersenyum cuba berseloroh dengan harapan dia dapat menerima. Biasalah, senioriti mempunyai ego yang tidak terkalah.

Ala, bising la kau ni. Ni yang aku malas nak duduk sebilik dengan kau. Cakap banyak,” respon Syamal separuh menjerit. Rona mukanya merah tiba-tiba. Satu respon yang langsung tidak aku jangkakan.

Aku ingat dapat bilik sorang satu. Tak sangka pula kena kongsi dengan kau. Aku nak buat parti malam ni dalam bilik ini. Aku dah ajak kawan-kawan aku datang,” Syamal menambah. Tegas suaranya dan masih sedikit keras.

Keadaan hening seketika dan sedikit tegang. Aku hanya mampu mendiamkan diri.

Okaylah, aku sambung kerja kat bilik sekretariat,” kataku seraya bangun meninggalkan katil. Mungkin itu cara terbaik meredakan ketegangan yang timbul.

Kimone,” Syamal memanggilku. Aku berpaling kepadanya.

Malam ni aku ada ajak juga awek cun 2,3 orang datang. Kalau kau nak rasa f***ng awek datanglah pukul 1 nanti,”

Aku hanya memandang kosong dan berlalu pergi. Aku tidak pasti samada Syamal benar-benar memaksudkan pelawaannya tadi ataupun sekadar cuba menyakitkan hatiku. Jauh di sudut hatiku, aku berdoa janganlah perbuatan terkutuk itu berlaku.

Di bilik sekretariat bermacam-macam perkara berlegar di fikiranku. Patutlah duit gaji Syamal tidak pernah cukup walaupun dia masih tinggal bersama ibu-bapanya. Mentekedarah arak rupanya. Bukannya murah benda haram itu. Sepanjang bertugas dengan Syamal aku perhatikan dia juga tidak pernah bersolat. Pernah sekali ketika balik dari tugasan kami singgah di masjid untuk bersolat, dia hanya duduk di atas bangku di luar masjid sambil menghisap rokok berkepul-kepul. Pening aku dibuatnya.

Lebih kurang pukul 3.00 pagi aku telah hampir membereskan kerja-kerja untuk persidangan esok dan mataku sudah tidak dapat ditahan lagi. Mulanya aku bercadang ingin tidur di bilik sekretariat itu namun memandangkan keadaannya sangat tidak mengizinkan dengan timbunan barang-barang, aku terpaksa juga naik ke bilik penginapan.

Sepanjang perjalanan menuju ke bilik, aku tidak putus-putus berdoa agar tiada lah awek-awek cun seperti yang diberitahu oleh Syamal. Aku tidak sangup melihat adegan itu secara langsung. Sesampai di hadapan pintu, hatiku kembali berdebar-debar. Sebaik pintu bilik dikuak, bau arak yang agak kuat mula menusuk. Aku melihat ada 3 orang lelaki lain sedang tidur di atas lantai. Syamal pula di atas katilnya. Botol Chivas Regal dan beberapa botol Coke bergelimpangan di atas lantai. Awek cun? Alhamdulillah, syukur tiada awek-awek cun di dalam bilik.

Aku terus menuju ke katilku dan menutup muka dengan selimut sambil berdoa semoga itulah kali pertama dan kali terakhir aku mencium bau arak yang cukup menyenakkan hidung itu. Cukuplah sekali!

Peristiwa ini memberikan pengajaran kepadaku bahawa inilah realiti kebanyakan golongan muda Melayu Islam di bandar-bandar besar pada hari ini. Jika di kampus dahulu, berada di dalam kelompok persatuan mahasiswa islam yang rata-rata daripada golongan orang yang baik-baik, maka aku beranggapan semua orang adalah baik. Perbuatan paling jahat pun mungkin budak-budak Tindakan Siswa Bersatu UKM ataupun Aspirasi UKM yang selalu membonceng antara lelaki dan perempuan tanpa berkahwin serta menganjurkan konsert-konsert hiburan lagha.

Rupa-rupanya alam sebenar di luar kampus menyediakan realiti hidup yang lebih dahsyat dan menakutkan. Jika begini realiti kehidupan anak muda, bagaimana nasib agama, bangsa dan negaraku 50 tahun akan datang? Mungkinkan akan pupus seumpama pupusnya dinasour suatu ketika dahulu.

" Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan kamulah orang-orang yang berkehendak (kepada-Nya); dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertakwa dan berderma) nescaya Dia akan MENGGANTI (kamu) dengan kaum yang lain; dan mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu ini [Surah Muhammad, 38] "

Apakah kata-kata Tuah "Takkan Melayu Hilang Di Dunia" hanya akan tinggal sejarah?

Hanya bekalan iman dan taqwa serta istiqamah di dalam jemaah yang mampu menyelamatkan kita daripada terjebak dengan kegilaan dunia.

"Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas jalan agama dan ketaatan kepada-Mu"

Friday, May 22, 2009

Selamat Ulang Tahun Sayang


Jutaan terima kasih buat semua sahabat Samudera Tinta

Hari ini genaplah setahun umur blog Samudera Tinta. Sedar tak sedar, pejam celik pejam celik rupanya sudah 12 bulan Samudera Tinta wujud di alam maya ini. Sejarah kewujudan Samudera Tinta bermula apabila aku terbaca di dalam Majalan PC tahun 2008 (Maaf, lupa bulan berapa) bahawa blog merupakan fenomena baru Gen-Y dan mana-mana ahli Gen-Y yang tidak memiliki blog bolehlah dianggap ketinggalan zaman. Oh, aku sudah ketinggalan zaman?

Sebelum ini aku ada memasang niat untuk membuat blog namun niat suci tersebut sering sahaja terhalang. Namun dengan membaca pernyataan ”ketinggalan zaman” itu ditambah dengan ketensionan kerja-kerja makmal menjadikan semangatku untuk berblog meruap-ruap.

Tanpa berlengah aku terus menyediakan satu blog baru. Entah dari mana ilham tiba-tiba muncul nama Samudera Tinta. Kata Abang Is, nama Samudera Tinta itu ala-ala jiwang. Sesuai untuk orang perempuan. Namun bagiku itu hanya persepsi beliau. Persepsi bukanlah cerminan realiti.

Tanggal 22 Mei 2008, 3.18 pm aku memulakan entri pertamaku bertajuk ”Selamat Datang Ke Dunia Blog!”. Aku tampalkan di sini;

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Saya adalah Kimone Al-Kindi. Sedang cuba-cuba untuk melibatkan diri dalam dunia bloggers. Di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada diri saya sendiri kerana telah berjaya melibatkan diri dalam salah satu media yang cukup efektif dasawarsa ini. Tak Caye? Cube tanya Menteri Penerangan yang baru, Shabery Chik.. =)

Semoga terus istiqamah dalam berblog.

Go, go Kimone!!


Betapa semangatnya pertama kali mempunyai blog sehinggakan aku membuat posting kedua selang lebih kurang 75 minit kemudian bertajuk ”Mengapa Berblog?”;

Rupa-rupanya bidang blog ini juga menuntut kesabaran! Masakan tidak, baru tadi aku selesai menaip lebih kurang 3 perenggan entry baru, namun akibat tersilap teknik semasa save, entry tersebut terus hilang, lantas membazirkan masaku selama 15 minit yang aku gunakan untuk menaip entry tersebut. Ish, sabar je lah! Kang tak pasal-pasal ada yang berhenti terus berblog.. =)

Berbalik kepada soalan tadi mengapa berblog? Ini adalah soalan biasa ditanya kepada mereka yang berhasrat untuk berblog ataupun yang baru memasuki dunia blog. Jika ditanya kepadaku secara peribadi, bagiku blog merupakan satu medium untuk meluahkan apa yang tersimpan di minda dan hati.

Lagipun bagi diriku, "sang tikus makmal" yang duniaku hanyalah dinding konkrit empat segi dan menghambakan seluruh hariku di dalam makmal yang kadangkala menggembirakan (apabila eksperimen yang dibuat menjadi) dan kadangkala menyedihkan (banyak faktor, mungkin aku boleh kongsikan kemudian), dengan berblog aku boleh melepaskan segala tekanan dan faktor-faktor lain yang menghimpit dadaku. Kerna melalui penulisan kita mampu menyalurkan dan mempamerkan perasaan kita.

Jadi, aku harap ini akan menjadi titik permulaan yang baik kepada ku. Semoga terus menjadi motivasi kepadaku untuk terus menghabiskan saki-baki perjuangan di bumi Bangi yang indah ini.. =)

Don't give up! Go Kimone!


Semenjak itu bermulalah kehidupanku sebagai seorang pemblog separuh masa. Semangat yang membara itu kemudian semakin hari semakin malap dan akhirnya terpadam seketika dek pukulan kesibukan harian. Sehinggalah isu Perak kembali membangkitkan kesedaranku untuk menulis kembali. Jika dilihat entri untuk keseluruhan tahun 2008 adalah kurang berbanding bulan April 2009.

Menurut Ustaz Zaharuddin, medium blog menyediakan ruang dakwah dan pahala yang tiada henti. Entri yang terpapar di dalam blog jika dihayati oleh pembaca lantas menimbulkan kesedaran kepada pembaca, maka penulis blog akan mendapat pahala. Jika pembaca tersebut menyalin entri tersebut dan meletakkan di dalam blognya lantas orang lain mengambil manfaat daripada tulisan itu, kita masih akan terus mendapat pahala tanpa mengurangi sedikit pun pahala orang yang menyebarkan tulisan itu. Begitulah unik dan hebatnya rantaian pahala itu hatta ketika kita sedang tidur pun akaun pahala akan tetap berjalan selagi mana ada daripada bani Adam yang mendapat manfaat daripada penulisan itu.

Dari Abu Hurairah r.a katanya, sabda Rasulullah s.a.w : Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk, maka baginya dari pahala sama seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangkan sedikit pun dari pahala orang yang mengikutinya. Barangsiapa yang mengajak kepada kejahatan maka keatasnya dosa sama seperti orang yang mengikutinya tanpa mengurangkan sedikit pun dosa orang yang mengikutinya.

Di kesempatan ini inginku mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat-sahabatyang sentiasa memberikan sokongan kepada Samudera Tinta samada melalui ruangan komen, shoutbox, pencambah minda dan lain-lain. Daku sangat menghargai segala kebaikan yang kalian lakukan dan kalian benar-benar menjadikan hidupku lebih ceria, gembira dan berwarna-warni ibarat sang pelangi. Terima kasih sahabat-sahabatku!

Selamat Ulang Tahun Pertama buat Samudera Tinta dan buat semua sahabat Samudera Tinta, sekali lagi jutaan terima kasih.

ADUN Manik Urai Meninggal Dunia

[Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Bersama-sama membaca Al-Fatihah dan mendoakan roh allayarham diletakkan bersama-sama para pejuang agama dan kekasih-Nya, insyallah. Amin. Semoga DUN Manik Urai terus kekal di bawah kerajaan PAS Kelantan]

ADUN Manik Urai, Ismail Yaacob meninggal dunia kira-kira subuh hari ini di hospital Kota Bharu dan PAS memanggil satu sidang media di Kuala Lumpur berhubung perkara tersebut.

Difahamkan Ismail, 60, dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II pada 26 April lalu kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu.

Allahyarham antara ADUN yang paling lama berkhidmat di Kelantan sejak memenanginya pada pilihanraya umum 1986.

Kecuali pada 2004, allahyarham sudah lima penggal dipilih mewakili kawasan tersebut - bawah parlimen Kuala Krai yang diwakili bendahari PAS Dr Hatta Ramli.

Pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali dijadual mengadakan satu sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur jam 11 pagi ini.

Beliau juga dijangka mengulas pilihanraya kecil DUN Penanti yang akan bermula Sabtu ini sehingga 31 Mei.

Keputusan pilihanraya umum 2008 bagi N41 Manik Urai

Jumlah pengundi: 12,292 orang
Peratusan kaum: Melayu 99.25%, Cina 0.44%, India 26%, Lain-lain 0.02%

1. Ismail Yaacob (PAS) 5,746
2. Mohamed Zulkifli Omar (BN) 4,394

Majoriti: 1,352
Jumlah undi: 10,332
Peratus mengundi: 84.05%
Undi rosak: 192



~ Malaysiakini ~

Wednesday, May 20, 2009

Sokongan Kempen Sejuta Poskad Mansuh PPSMI


Selepas menggerakkan ribuan penunjuk perasaan di jalanan awal Mac lalu, Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) kini mengambil pendekatan kreatif dengan melayangkan sejuta poskad bantahan kepada Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut setiausahanya, Hasni Abas, kempen terkini membantah dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) itu diharapkan terus menggemblengkan bantahan rakyat, sebagai kesinambungan kepada demonstrasi 7 Mac lalu.

Katanya, GMP berharap, pelaksanaan kempen itu - dinamakan "Sejuta Poskad kepada Menteri Pelajaran" - dapat memandu Muhyiddin membuat keputusan yang betul dengan memansuhkan dasar kontroversi itu.

"Kalau tiap-tiap hari beliau buka pintu, tengok ada poskad (bantahan), takkan beliau tidak terfikir hendak mansuhkan PPSMI," katanya kepada Malaysiakini.

Hasni berkata, kempen tersebut dilancarkan Jumaat lalu di Pagoh, Melaka oleh Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dalam sebuah majlis ceramah bersama Naib Presiden PAS Mohamad Sabu.

Turut hadir ialah Timbalan Pengerusi GMP, Dr. Shaharil Mohamad Zain; pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau; Ketua Penerangan Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat dan beliau sendiri.

Mengulas lanjut, Hasni berkata, kira-kira 2,000 orang menghadiri majlis itu dan seribu poskad telah diedarkan.

Tiada had masa

Pihak yang ingin turut serta, boleh membeli poskad tersebut dari pejabat Teras Pengucapan Melayu (Teras) - sebuah NGO yang bergabung dalam GMP - di negeri-negeri, dengan harga RM1 sekeping.

Hasni bagaimanapun menafikan pihaknya cuba mengambil kesempatan untuk membuat keuntungan daripada penjualan bahan kempen tersebut.

"Tak ada (buat untung). Kos cetak pun sekeping dah berapa," katanya sambil menjelaskan bahawa buat permulaannya 5,000 keping poskad telah dicetak.

Beliau yang juga pengerusi kesatuan sekerja Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) berkata, GMP tidak menetapkan sebarang garis masa bagi program itu.

Bagaimanapun, katanya, ia akan dijalankan "selagi PPSMI tidak dimansuhkan" dan "selagi tidak cukup sejuta poskad dihantar".

Awal bulan ini, kerajaan dilaporkan memerlukan lebih masa bagi menilai perlaksaaan dasar itu kerana "keputusan terhadap isu berkenaan adalah kritikal".

Muhyiddin juga dilaporkan tidak berpuas hati dengan kajian dan perbincangan meja bulat anjuran kementeriannya sebelum ini.

Menurut beliau, dalam sesi perbincangan tersebut, kadangkala pandangan yang dikemukakan tidak berasaskan fakta dan bukti, sebaliknya apa yang dirasai.

Pembelian KAD PPSMI;
Urusan Pembelian kad PPSMI boleh dirujuk kepada urusetia berkenaan:-
Azizan (019-4818687)
Shah Rizan (016-4731816)
Mohd Ridzuan (012-9675690)

~ Malaysiakini ~

P/s: Jika perlu turun sekali lagi di jalan raya, ayuh khabarkan sahaja. Kerana amarah rakyat akan menyambutnya dengan tangan terbuka. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah!

Monday, May 18, 2009

Laporan Wacana Wadi Ilmu Bangi; One Malaysia, Memartarabatkan Negara?


Pada 17 Mei 2009 (Ahad) yang lalu telah diadakan satu program wacana berbentuk santai yang diadakan di Taman Tasik Cempaka Bandar Baru Bangi, Selangor. Program yang merupakan anjuran bersama Jaringan Siswazah Malaysia (JASA), Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi, MPP Zon 23 MPKJ dan NGO-NGO & Surau-Surau Bandar Baru Bangi ini membariskan panelis-panelis yang tidak asing lagi iaitu YB Khalid Samad (MP Shah Alam), YB Sivarasa Rasiah (MP Subang), Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (Universiti Malaya) dan Fadhlur Rahimi Ahmad Bustami daripada Jaringan Siswazah Malaysia (JASA) sebagai moderator.

Walaupun wacana ini dimulakan sedikit lewat kerana berlaku beberapa masalah teknikal, namun ia tidak merencatkan perjalanan majlis. Pada jam 9.00 pagi setelah saudara Fadhli (JASA) memberikan kata-kata aluan, Dr Tajul Ariffin Noordin selaku Ahli Majlis MPP Zon 23 MPKJ merangkap Pengerusi Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi tampil memberikan ucapan dan seterusnya diikuti ucapan perasmian oleh ADUN Bangi, YB Dr Shafie Abu Bakar.


Wacana ini dimulakan pada 9.30 pagi dengan pusingan pertama dimulakan oleh Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, diikuti YB Sivarasa Rasiah dan YB Khalid Samad. Berikut adalah beberapa perkara penting perbincangan yang sempat dicatitkan;


Pusingan Pertama

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah

1. European Union (EU) – projek negara bangsa Eropah yang bergabung di bawah satu pakatan dan ia bukan sekadar satu slogan semata-mata.
2. Hampir 70% pendapatan rakyat Malaysia adalah di bawah RM4000.
3. Di Malaysia yang wujud bukan lagi perbezaan kaum tapi perbezaan agihan kek pendapatan/ekonomi.
4. One Malaysia sepatutnya paling tidak dapat menyelesaikan sedikit masalah kaum pekerja yang > 70% di Malaysia.
5. Mengikut kajian beliau, pilihan raya Bukit Selambau adalah manifestasi kebangkitan kaum pekerja yang menunjukkan protes terhadap kerajaan.
7. One Malaysia adalah terbuka kepada dialog dan kritikan kerana ianya tiada hitam putih. Ini berbeza dengan Wawasan 2020 dan Islam Hadhari yang lengkap dengan perincian dan program.


YB Sivarasa Rasiah

1. Kita boleh mencipta pelbagai slogan. Kita pun ada slogan; Pakatan Rakyat, Politik Baru dan lain-lain namun akhirnya rakyat yang akan menilai dan menghakimi.
2. Perbincangan One Malaysia harus melampaui batasan bangsa.
3. One Malaysia seolah diperlihatkan bahawa rakyat Malaysia adalah seumpama satu keluarga namun ironinya di dalam kursus-kursus BTN isu perkauman dan rasisme masih dijadikan agenda utama.
4. Presiden MCA bangkitkan isu biasiswa di mana pelajar-pelajar lepasan SPM yang mendapat keputusan cemerlang dari golongan miskin gagal mendapatkan biasiswa.
5. Beliau juga bersetuju bahawa isu sekarang di Malaysia bukan lagi perkauman tetapi adalah pengagihan ekonomi yang tidak seimbang.


YB Khalid Samad

1. Geniuses have something to say but someone has to say something
2. UMNO Barisan Nasional (UBN) masih lagi memainkan isu perkauman menatijahkan sokongan kepada mereka semakin merosot.
3.Bagaimana UBN mahu menyatukan seluruh Malaysia sedangkan di Perak merekalah yang menjadi dalang pemecah-belah masyarakat.
4. Untuk memartabatkan negara, hak rakyat perlu terlebih dahulu dimartabatkan dan dihormati.
5. Pemartabatan negara bukan sekadar melalui cogankata namun dilihat dari segi pengisian.
6. UBN menekankan tentang Pencapaian Diutamakan namun mereka menggelapkan pencapaian dan kejayaan Pakatan Rakyat di Selangor.
7. Minda rakyat masih lagi dipasak dengan feudalisme i.e tidak boleh mengkritik pemimpin, jangan derhaka raja dan banyak lagi.
8. Penyatuan rakyat hanya akan berlaku apabila rakyat dibebaskan daripada halangan-halangan pemikiran dan feudalisme. Pembebasan daripada feudalisme menyebabkan masyarakat barat menjadi maju seperti hari ini.
9. Beliau juga menekankan bahawa di dalam Islam soal keadilan adalah sangat penting dan beliau juga bersetuju salah satu konsep keadilan yang signifikan adalah keadilan ekonomi selain keadilan sosial, politik dan sebagainya.

Sesi Soal Jawab

Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah

1. Kek ekonomi – Jika manusia diberi satu diberi satu bukit emas maka nak satu bukit lagi. Ketamakan manusia tiada batasan
2. Apabila diumumkan 1 Malaysia sekarang seolah kita mengisytiharkan bahawa selama 50 tahun dahulu kita gagal bersatu dan berpecah-belah.
3. Ketirisan dan salah tadbir ekonomi yang cukup teruk berlaku di Malaysia hari ini di mana 7% sahaja diurus dengan telus manakala baki 93% sebaliknya.
4. Kita sebenarnya telah bersatu cuma kita sering dibeza-bezakan melalui perkataan ‘bangsa’.
5. Mengapa Melayu hanya dapat menguasai 19% kek ekonomi ? Ini adalah kerana kek ekonomi tersebut dibolot oleh golongan elit melayu tertentu dan tidak dibahagi-bahagikan secara adil.
6. Kewujudan Mat Rempit adalah kerana berlakunya ketidak adilan ekonomi dan sosial. Menurut statistik daripada 250 000 orang jumlah Mat Rempit hanya 3000 orang berada di Lembah Klang. Selebihnya berada di kampung-kampung dan felda-felda.


YB Sivarasa Rasiah

1. Sekolah Kebangsaan mesti bersifat inklusif untuk membuatkan semua pihak berasa selesa.
2. Sekolah Kebangsaan tidak menyediakan medium untuk mempelajari Bahasa Tamil, Bahasa Mandarin, agama Buddha, Kristian, Hindu menyebabkan kaum-kaum lain tidak berminat.

YB Khalid Samad

1. UBN menaikkan harga minyak, barangan untuk menekan rakyat dan menyebabkan marhaen hanya sibuk mencari nafkah sara hidup keluarga. Ini menjadikan mereka tidak peka dengan isu-isu semasa dan tiada masa untuk menyemak tindakan dan mengkritik kerajaan.
2. Kita hanya halang orang isytihar murtad namun jika murtad senyap-senyap tiada apa-apa tindakan.
3. Tiada program untuk memulihkan kembali keyakinan terhadap orang-orang Islam yang telah hilang keyakinan dengan Islam seperti motivasi, kursus dan sebagainya.

Pada jam 11.00 pagi wacana ini berakhir dengan penyampaian cenderamata kepada ahli-ahli panel oleh Dr Tajul Ariffin Noordin. Selepas itu, hadirin yang berjumlah lebih kurang 70 orang bersurai.

Program ini telah berjaya mencapai matlamatnya. Pihak Jaringan Siswazah Malaysia mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang membantu secara langsung ataupun tidak langsung dalam menjayakan majlis ini. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

**************************************************************************

Alhamdulillah, berjaya juga program ini dilaksanakan. Sememangnya panel-panel yang dijemput sangat berkaliber dan mengupas topik ini dengan begitu menarik dan menyeluruh.

Aku juga pertama kali mendengar lontaran idea Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah secara langsung dan ternyata beliau begitu jujur dan tulus dalam menyuarakan apa yang sepatutnya berpandukan ilmu dan kajian yang beliau lakukan. Beliau mengaskan beliau akan tetap bersuara dan menegur samada Pakatan Rakyat atau UBN di atas kapasiti beliau yang merupakan seorang ahli ilmuwan dan beliau tidak dipengaruhi ideologi mana-mana parti. Ternyata sukar untuk mencari ahli akademik yang masih berani dan mempunyai integriti seperti ini kerana kebanyakan pensyarah-pensyarah universiti di Malaysia seolah diikat tangan dan mulut mereka serta boleh juga digelar profesor kangkung (bukan semua).

Berdasarkan perbualan ringkas dengan Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, rupanya beliau berasal dari Keterah, Qlate. Lucunya apabila beliau mengetahui yang aku juga merupakan orang Qlate, loghat perbualan terus berubah 100% daripada 'kecek luar' kepada bahasa kebangsaan Qlate.hehe. Agaknya memang sudah menjadi budaya orang Qlate walau di mana mereka berada mereka tetap bangga dengan loghat dan budu mereka. Apabila ditanya rahsia beliau berani bersuara dan menegur, katanya rakyat Qlate sememangnya begitu kerana budaya di Qlate mengajar kita supaya berani. Beliau turut berpesan supaya tidak mengkhianati ilmu dan sentiasa amanah dengannya.

Aku lihat kebanyakan YB dari Pakatan Rakyat adalah mesra rakyat. Naik segan juga aku dan para ajk wacana ini dengan YB Khalid dan YB Sivarasa yang sangat sempoi, merendah diri dan tidak kekok untuk bergaul dengan marhaen.

Apa pun imej Taman Tasik Cempaka juga menjadi semakin baik. Jika dahulu terkenal dengan tempat muda-mudi melakukan maksiat hatta di siang hari (zaman UBN), namun hari ini ia berubah ke arah yang lebih baik. Ya, Wadi Ilmu satu idea dan konsep yang baik. Semua budaya ilmu akan terus subur mekar mewangi di Bandar Baru Bangi. Ini juga rahmat hasil pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor. Jadi, katakan tidak kepada UBN samada secara sah mahupun haram.

Oh, ya terlupa pula untuk memberitahu pihak ajk juga pada mulanya menghubungi beberapa wakil UMNO seperti Khairi Jamaluddin, Ezam dan beberapa nama lagi untuk turut serta dalam wacana ini bagi sama-sama mengupas tajuk ini namun sayangnya semua ada urusan masing-masing. Harapannya semoga benarlah mereka ada urusan dan bukannya satu alasan untuk menutup sifat takut mereka berhadapan rakyat secara terbuka.

Kepada Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB) dan Dr Tajul, kalian sememangnya sangat memahami dan cocok dengan jiwa anak muda. Memang rock habis! Jutaan terima kasih dariku secara peribadi.

Lagi gambar-gambar menarik progam;
























Related Posts with Thumbnails