Friday, March 27, 2009

Pelancaran Blog Rasmi Tok Guru Nik Aziz


Alhamdulillah, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah pun memulakan langkah mengembang luaskan ilmunya melalui blog rasmi beliau yang telah dilancarkan sempena Pelancaran Wifi Aptus Net pada 29 Rabiul Awal 1430/26 Mac 2009 Bermula jam 3.00 petang bertempat di KB MALL, Kota Bharu, Kelantan.

Apa yang menarik blog Tok Guru mempunyai tulisan rumi dan jawi. Satu usaha yang baik oleh Tuan Guru untuk kembali mengembangkan tulisan jawi yang hampir pupus sebagaimana pupusnya kaum dinasor suatu ketika dulu.

Sedikit petikan,

Pada hari ini juga kita akan melancarkan apa yang disebut ‘Blog Tok Guru’, iaitu Blog rasmi saya sendiri, atas nama Menteri Besar. Penggunaan Blog sebagai penyampai maklumat dan pendapat adalah alat yang penting ke arah usaha-usaha dakwah. Ia menjadi saluran tambahan yang InsyaAllah akan berkembang terus menerus. Jika dulu, sabda Nabi S.A.W. berpindah dari mulut ke mulut dan berjangkit dari mimbar ke mimbar melalui risalah, kitab dan tulisan, tetapi kini ia bergerak cukup pantas. Ia boleh membuat capaian dalam jumlah jutaan manusia dalam satu-satu masa. Melalui saluran maya, pendakwah yang bijaksana patut menggunakan kemudahan ini untuk menggalakkan makruf dan menentang kemungkaran.

Saya difahamkan bahawa Blog saya ini sangat berbeza dengan blog-blog yang sedia ada. Ini ialah kerana Blog ini disediakan dalam dua versi, iaitu rumi dan jawi. Oleh yang demikian, dapatlah pembaca yang terdiri dari imam dan guru-guru pondok membaca Blog tersebut untuk mengetahui tulisan/pendirian saya selaku Menteri Besar dan Mursyidul Am. Barangkali Blog saya ini boleh juga menjadi sumber rujukan kepada wartawan supaya setiap pendirian saya dalam setiap isu tidak mudah dikeliru atau lebih-lebih lagi cuba diputar belitkan.

Tahniah Tok Guru! Semoga ilmumu akan terus bersinar memayungi kami dan memandu kami ke arah jalan yang diredhai-Nya. Amin.

Klik Blog Rasmi Tuan Guru Nik Aziz

2 comments:

BARAN said...

Tahniah Tok Guru,bestnye, tok guru dah ada blog.bleh la dgr kuliah jumaat di perantauan.he..

Samudera Tinta said...

Dalam kesibukan dan kepadatan jadual harian tok guru, semoga ilmu beliau dapat dikembangkan lagi melalui blog rasmi beliau.

Related Posts with Thumbnails