Thursday, March 5, 2009

Engkau Marahkan Siapa?


Suatu petang yang lebat disirami hujan dan agak sejuk. 2 sahabat sedang berteleku di bilik yang diselubungi kedinginan.

"Susah lah sekarang ni. Tiap-tiap petang hujan. Nak pergi mana-mana pun susah," bentak seorang pemuda berbaju jingga. Sedikit marah nadanya.

Teman di sebelahnya tersenyum seraya menyampuk, "Sahabatku, mengapa ni. Sabarlah. Tak perlu marah-marah," nasihatnya.

"Bukan apa. Aku nak pergi Kajang lah petang ni. Ada hal. Terpaksa batalkan sebab hujan," jawabnya sambil mendengus.

"Sahabat, cuba fikir sejenak. Siapa sebenarnya yang engkau marahkan. Adakah engkau marahkan hujan? Itu salah sama sekali. Hujan itu makhluk. Ia tiada kuasa. Atau engkau marahkan pembawa titisan hujan. Itu pun tidak kena sebab pembawa titisan hujan itu juga makhluk. Lemah dan tiada kuasa. Atau mungkin engkau marahkan Khaliq, Pencipta hujan dan pembawa titisan hujan itu. Yang mengarahkan titisan hujan melalui pembawa titisan hujan untuk turun di mana-mana yang Dia arahkan. Dia yang mentakdirkan segalanya hatta sehelai daun yang jatuh dari sebatang pokok pun termasuk di dalam perancangan-Nya. Baiklah, sekarang tentukan siapa sebenarnya yang engkau marahkan," Temannya mengakhiri bicara. Agak panjang labunnya. Namun, senyuman tidak pernah lekang dari bibirnya.

Pemuda berbaju jingga itu terdiam. Memikirkan sesuatu barangkali.

Andai pemuda berbaju jingga itu tahu akan hakikat kepada siapa amarah itu ditujukan, usahkan hendak berbicara, hendak terlintas di hati pun dia tidak akan sesekali berani.

~ Sampaikan dariku walau sepotong ayat ~

4 comments:

ani said...

astaghfirullah...semoga Allah ampunkn dosa2 ku smada dosa kecil@besar,yg dsdari@ pn tidak..
Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

Samudera Tinta said...

Salam Ani,

Terima kasih sudi ziarah.

Begitulah manusia. perlu sentiasa beristighfar meminta ampun serta perlu selalu mengucap dua kalimah syahadah..sekurang-kurang nya setiap kali di dalam solat fardhu..terkadang tidak sedar perbutan kita telah menyebabkan kita syirik..

Orang kata perkataan manusia berasal daripada 'root word' bahasa arab 'nasia' yang membawa maksud lupa/lalai..jadi, tak pelikla kena selalu istighfar dan bertaubat..

=)

BARAN said...

kt KL skrg banjir kilat ye...sediakn payung sebelum hujan.

Samudera Tinta said...

Drsiti,

Kat KL sume bukan banjir je kilat..semua mcm kilat..tak menyempat2..

Related Posts with Thumbnails