Wednesday, February 18, 2009

Hikmah Diskusi

Salam Ukhuwwah,

Dalam perlaksanaan gerakerja kecil, agak besar, mahupun yang sangat besar, kita tidak dapat tidak perlu melalui proses diskusi ataupun musyawarah. Ini bagi memastikan gerakerja tersebut menjadi lebih baik dan lancar. 2 akal lebih baik dari 1 akal. Contohnya pada Gambar 1. Ia adalah hasil kerja 1 akal.

Gambar 1

Namun, setelah menjalani proses musyawarah, ia telah menjadi seperti Gambar 2;

Gambar 2

Mungkin hasilan tersebut bukan yang paling sempurna tapi sekurang-kurangnya ia adalah lebih baik berbanding yang terdahulu selepas mengalami proses kritikan dan penambahan idea-idea baru. Itulah pentingnya berdiskusi di dalam organisasi ataupun lebih sedap disebut berjemaah. Masing-masing mempunyai peranan tersendiri dan saling menampung kekurangan antara satu sama lain umpama sebuah binaan.

Namun, ada juga musyawarah yang membawa kepada kehancuran. Buktinya, lihat sahaja Datuk Seri Abu Jahal dan para Tan Sri, Dato', Datuk, Tun, Toh Puan, Datin pembesar daripada Barisan Musyrikin Quraisy yang sentiasa berbincang untuk menjahanamkan Nabi Muhammad dan ugama Islam.

Gerombolan musyrikin Mekah awalnya menawarkan Rasulullah jawatan sebagai Perdana Menteri (bukan setakat exco je). Ditolak. Ditawarkan wang (mungkin RM50 juta, Ringgit Mekah). Ditolak juga. Ditawarkan wanita jelita (ala Miss Universe barangkali). Pun ditolak juga. Sehingga Rasullullah bersabda jika diletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, baginda tidak sesekali meninggalkan kerja Islam.

Pelbagai perkara lagi yang telah mereka lakukan dalam menentang Islam hatta kepada peringkat membunuh Baginda. Apabila negara islam Madinah wujud penentangan mereka dilebarkan dengan pakatan jahat bersama bani-bani dan qabilah-qabilah lain sambil dibantu para munafikun. Jelasnya apa yang dapat dilihat, gerakerja yang mereka lakukan menuntut suatu perancangan yang rapi dan itu perlu dilakukan melalui musyawarah. Inilah contoh musyawarah yang jelek dan jahat.

Terdapat 2 kesimpulan di sini;

Pertama, proses diskusi @ musyawarah penting dalam menjalankan dan melicinkan gerakerja. Apatah lagi jika gerakerja tersebut ke arah menegakkan syiar dan hukum Allah. Mungkin kata-kata " KEBATILAN yang tersusun akan mengalahkan KEBENARAN yang tidak tersusun" boleh dijadikan panduan.

Kedua, dijemput semua sahabat yang berkelapangan ke Pesta Buku Bangi. Banyak aktiviti menarik. Perasmiannya 19 Feb, esok oleh YB Dr Halimah Ali. Insyallah, ada persembahan nasyid dari adik-adik Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI). Saudara, mengapa tak jemput artis Akademi Fantasi buat persembahan? Oh, tidak boleh. Kerana kita dan mereka adalah 2 aliran berbeza. Kita ingin menyebarkan ilmu manakala mereka kilang menyebarkan maksiat. Air dan minyak tidak bercampur kecuali ditambah SURFAKTAN.

Ketiga, kita hendaklah sentiasa. Eh, bukan tadi ada 2 kesimpulan je. Ya, ada 2 sahaja. Jadi, tiada kesimpulan ketiga.. =)

P/s;Jemput semua hadir ke Pesta Buku Bangi 2009..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails