Tuesday, February 10, 2009

Isu Perak : Penjelasan Mudah, Penjelasan Susah Dan Penjelasan Bervideo

Bagi sesiapa yang masih kurang faham ataupun sengaja buat-buat tak faham akan situasi di Perak, aku berikan 4 pilihan. Pertama, boleh melihat ulasan yang dibuat oleh saudara Abdullah Karim, seorang peguam muda daripada Pahang yang cuba mempermudahkan perkara ini tanpa melibatkan istilah undang-undang yang memeningkan kepala. Berikut adalah ulasan beliau yang aku telah salin tampal;

Saya cuba untuk menjelaskan secara ringkas dan mudah tanpa terikat menggunakan jargon dan istilah undang-undang yang mengelirukan ramai layman.

Dalam hal ini, TIDAK TERDAPAT dalam mana-mana peruntukan samada di dalam Perlembagaan Persekutuan atau pun Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang memberi kuasa kepada Sultan Perak atau mana-mana Raja Melayu yang lain untuk memecat Menteri Besar atau Perdana Menteri. Yang ada hanyalah kuasa melantik, namun ianya bukanlah mutlak kerana Raja hanya boleh melantik dari kalangan ADUN yang pada pandangannya mendapat kepercayaan dari majoriti Ahli DUN tersebut.

Disinilah isu undang-undang perlembagaan yang menghantui para jurist sejak sekain lama, timbul kembali. Kali ini di Perak pula. Secara ringkas, berdasarkan kepada autoriti kes Stephen Kalong Ningkan (dan secara spesifik Fasal 16(6) Undang-Undang Tubuh Perak) dan kemudian diulang oleh banyak ahli undang-undang, seseorang Menteri Besar hanya boleh diberhentikan dengan dua cara, iaitu : 1) Dia sendiri meletak jawatan secara sukarela, dan 2) Dia dijatuhkan dengan undi tidak percaya yang mesti dilakukan di dalam DUN (menurut kes Kalong Ningkan)

Perkara ini lah yang menimbulkan pertikaian terhadap keputusan Raja Azlan tempohari. Benar, Baginda berkuasa untuk tidak memperkenankan pembubaran DUN Perak, namun baginda tidak seharusnya menitahkan YAB DS Nizar meletakkan jawatan dan juga terus melantik Dr Zambry Kadir sebagai Menteri Besar yang baru. Ini kerana, kita tidak pasti apakah benar DS Nizar sudah hilang kepercayaan dalam DUN Perak dan apakah benar Dr Zambry mendapat kepercayaan majoriti dalam DUN Perak.

Berdasarkan autoriti yang ada, satu Sidang DUN sepatutnya dipanggil bagi menguji apakah DS Nizar masih mempunyai sokongan dalam DUN Perak.

PR mengatakan dan berhujah bahawa sokongan majoriti yang didakwa diperolehi BN adalah dipertikaikan memandangkan kedudukan dalam DUN Perak sekarang adalah 28-28. Ini disebabkan kedudukan tiga orang ADUN yang melompat dari PKR dan DAP masih dipertikaikan statusnya oleh kerana mereka ada menandatangani surat meletak jawatan tanpa tarikh pada tahun lepas sekiranya mereka melompat parti. Soal surat itu sah atau tidak adalah di bawah bidangkuasa mahkamah dan bukannya SPR.

Memandangkan SPR telah bertindak seolah-olah dirinya mahkamah, maka di sana masih timbul kesangsian tentang kedudukan tiga orang tersebut. Berdasarkan kepada Perkara 51 Perlembagaan Persekutuan yang kemudiannya telah dimasukkan ke dalam peruntukan Perlembagaan Negeri-negeri (sebagaimana kehendak Jadual 8 PP), apabila sahaja SPR dimaklumkan terdapatnya kekosongan di dalam DUN, maka SPR perlu mengisytiharkan kekosongan tersebut dan Pilihanraya Kecil mesti diadakan di dalam tempoh 60 hari. SPR tidak boleh untuk memeriksa atau meneliti atau membatalkan makluman yang dbuat oleh Speaker tersebut bahkan SPR adalah terikat dengannya. Namun, kejadian di Perak menunjukkan SPR telah melanggar perlembagaan. Speaker Perak kemudiannya telah memfailkan kes ini di Mahkamah Tinggi Ipoh.

Berbalik kepada soal MB tadi dan Raja tadi, memandangkan terdapat banyaknya keraguan dalam hal status majoriti sokongan kepada BN ini, maka amatlah wajar bagi Raja Perak untuk mempernankan supaya DUN Perak dibubarkan bagi membolahkran rakyat Perak membuat pilihan mereka once and for all. 

Raja Perak bukan sahaja menolak memberi perkenan untuk membubarkan DUN, bahkan Baginda bertindak diluar undang-undang dengan mengarahkan DS Nizar meletak jawatan dan melantik pula Dr Zambry sebagai MB dalam kedaan kita semua tidak jelas benarkah DS Nizar telah hilang sokongan dalam DUN Perak.

Justeru, memang tepatlah jika PR mengambil tindakan untuk mecabar keuputusan tersebut di Mahkamah Tinggi dan tepatlah juga keputusan DS Nizar untuk tidak meletakkan jawatan dan secara teknikalnya, memandangkan DS Nizar masih belum meletak jawatan dan masih belum dijatuhkan dengan undi tidak percaya dalam DUN Perak, maka DS Nizar masih kekal sebagai MB Perak.

Kedua, jika mahukan penjelasan yang mungkin agak kompleks tentang kesahihan Ir Nizar sebagai MB Perak, boleh lihat di blog Tengku Razaleigh, seorang ahli UMNO. Diulangi sekali lagi; seorang ahli UMNO. Sila lihat di bawah tajuk The Rule Of Law ataupun klik di sini.

Ketiga, jika inginkan penjelasan daripada pakar perlembagaan, Prof Dr Abdul Aziz Bari bersama-sama Shamsul Iskandar dan YB Khalid Samad sila tonton di TV Antara.

Keempat, Jika masih tidak mahu ambil peduli ataupun buat bodoh, pergi sahaja tonton cerita Spa Q musim kedua. Sesuai dengan tahap pemikiran orang tersebut.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails